Pædagoger vil stoppe mobning med mere tid i klasserne

Redaktionen

431 uger siden

|

17/08/2016

LIGE NU LÆSER ANDRE OGSÅ

De voksne skal være tæt på eleverne, hvis mobning i skolerne skal opdages og stoppes.

Men det kan være svært for en lærer at holde styr på både undervisningen og en hel klasses trivsel. Derfor skal pædagoger have mere tid sammen med børnene i timerne.

Det mener formanden for pædagogernes fagforening, Bupl, Elisa Bergmann.

- Hvis man står alene som folkeskolelærer i en klasse, kan man komme til kort.

- Det giver god mening, at vi som pædagoger er med og er en del af indsatsen mod mobning, fordi vi har uddannelse til at arbejde med den enkeltes og fællesskabets trivsel, siger Elisa Bergmann.

Ifølge Berlingske viser folkeskolens trivselsmålinger, at seks ud at ti elever, der bliver mobbet i år, også var ofre for mobning sidste år.

Undervisningsminister Ellen Trane Nørby (V) mener ikke, at skolerne er gode nok til at bekæmpe mobning trods flere års fokus på problemet, skriver avisen.

Derfor fremlægger hun torsdag en fælles aktionsplan mod mobning sammen med Red Barnet, Børns Vilkår og Børnerådet.

Pædagogernes formand er ikke interesseret i at diskutere, hvem der har ansvaret for, at mobning år efter år finder sted på landets skoler.

- Det er tid til at stoppe med at pege fingre og tale om skyld. Det handler om at skabe stærke børnefællesskaber, hvor alle er forpligtede på hinanden.

- Det handler om, at man har en relation til børnene og er der, når der er konflikter. Det er vigtigt med nærværende voksne, siger Elisa Bergmann.

Siden folkeskolereformen i 2013 har pædagoger fået en større plads i undervisningen på mange skoler. Men det er ikke nok, mener pædagogerne.

For nogle pædagoger er først 20 minutter i én klasse og så en halv time i en anden. Nogle gange når læreren og pædagogen knap at tale sammen i løbet af en lektion.

Og samarbejdet mellem de to faggrupper er netop afgørende, når mobning skal bekæmpes, påpeger Elisa Bergmann.

Dertil kommer, at eleverne har fået længere skoledage og mindre tid i skolernes fritidsordninger. Dermed har pædagogerne også mindre tid til at opfange problemer blandt eleverne uden for skoletiden.

- Det er en rigtig god idé med flere pædagoger, der kan samarbejde med læreren om den hele skoledag, siger Elisa Bergmann.

/ritzau/