Når man som forbruger skal købe nye møbler til boligen, går man ofte online for at lade sig inspirere og for efterfølgende at handle.
I 2015 købte 42% af danskerne møbler og andre ting til hjemmet, hvilket er en stigning på 2%. (Kilde: statistikbanken.dk) Når danskerne vælger at købe møbler online, så er prisen ofte en afgørende faktor. Billige møbler, kombineret med en hurtig og billig fragt, gør det langt mere attraktivt for forbrugerne at handle på nettet.
De slipper for butikkernes ofte korte åbningstider, højere priser på varerne og med eventuelle udfordringer med at få bragt varen hjem. Derudover er webbutikkerne efterhånden så dygtige til at yde den helt rigtige kundeservice, hvilket får flere forbrugere til at tage skridtet fra offline til online.
Boligindretning er kun ét klik væk
Online møbelsalg regnes for at stige yderligere i de kommende år, hvor nye teknologier vil gøre det endnu nemmere og mere attraktivt for forbrugeren at handle på nettet.
Købsprocessen online har ligeledes ændret sig i takt med, at danskerne i særdeleshed er blevet sociale online med profiler på Facebook, Instagram og Pinterest osv. Her deles der hver dag masser af inspirerende billeder og spændende artikler om tidens trend inden for boligindretning, hvilket inspirerer forbrugeren til at købe nyt.
Når møblerne kun er ét klik væk, så havner de ofte i kurven i forhold til tidligere, hvor forbrugeren først skulle inspireres via et boligmagasin el. lign. - for derefter at gå i en fysisk butik og foretage et køb. Processen forkortes dermed og giver således plads til impulskøb.