Nyt fænomen i supermarkeder vækker bekymring: “Begge er i grænselandet for seriøs forretningspraksis”

Nicolai Steinicke

72 uger siden

|

18/09/2023
Nyheder
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
Et nyt fænomen får en professor til at reagere.

LIGE NU LÆSER ANDRE OGSÅ

Sidste år blev "shrinkflation" kåret som årets ord. Shrinkflation blev en del af hverdagen for mange, at indholdet i pakkerne er faldet, men prisen den samme eller højere.

Nu er der dog dukket et nyt fænomen op, nemlig "skimflation".

Skimpflation betyder, at et produkt har fået lavere kvalitet, men at prisen enten stiger eller forbliver den samme. Mens shrink inflation betyder, at produktet er skrumpet i størrelse , men har samme pris eller en forhøjet pris. Fællesnævneren for begge fænomener er, at forandringerne ofte sker i ”stilhed”.

- Begge er grænselande for seriøs forretningspraksis, siger Tor Wallin Andreassen, professor i marketing og innovation ved Norges Handelshøjskole i Bergen.

- Pointen er, at det sker på en måde, som er umulig eller svær for forbrugerne at opdage ved køb. De handler således i den tro, at de køber "det samme gode gamle produkt til samme gamle pris", forklarer Andreassen.

En undersøgelse foretaget af Barclays viser, at omkring 52 procent af briterne har bemærket en reduceret kvalitet af ingredienser i nogle af deres yndlingsprodukter, mens prisen er forblevet den samme eller steget. Det oplyser The Independent.

Inflation er, når priserne på varer og tjenesteydelser stiger over tid, forklarer SSB.

Anbefaler det ikke

The Guardian har fundet eksempler fra britiske supermarkeder, hvor der er sket sparsom inflation. De har blandt andet fundet ud af, at en guacamole, der tidligere havde 80 procent avocado og fem procent rødløg, nu kun havde 77 procent avocado og en uspecificeret mængde løg.

Derudover har de fundet ud af, at en smørbar vegetabilsk margarine tidligere indeholdt 21 procent olivenolie, men nu er reduceret til ti procent.

Indtil videre har vi ikke set nogle konkrete eksempler på, at det er sket eller sker i Norge. Fødevarestyrelsen oplyser til DinSide, at de ikke har overblik over produkter, der ændrer størrelse og indhold.

Ifølge Fødevarestyrelsen er det op til fødevareproducenten at bestemme og eventuelt indholdet af deres produkter.

Professor Andreassen har ikke desto mindre et klart budskab om fænomenet skimpflation.

- Det her er at manipulere kunden til at tage dårlige beslutninger for sig selv eller deres familie, siger han og fortsætter:

- Jeg vil fraråde producenter og butikker at have det her som forretningspraksis, slutter han.