Polo er produceret i næsten 14 millioner eksemplarer og er en af de mest populære biler i minibilsklassen. Nu stiller Polo op i en faceliftet og forbedret version, der kombinerer de velkendte kvaliteter i Polo med nye sikkerheds- og infotainmentsystemer fra Golf og en palette af nye, raffinerede og brændstoføkonomiske motorer.
Den nye Polo har fået tilført en række elementer, der gør designet skarpere og mere dynamisk. Fronten er kendetegnet ved en kofanger med et ændret luftindtag, der er præget af horisontale linjer fremhævet af kromlister og elegant integrerede firkantede tågeforlygter.
Forlygter, der nu kan fås med LED-teknik giver ikke kun et skarpere lys, men bidrager også til at give Polo et karakteristisk udseende.
Nye infotainment-systemer
Også inde i kabinen er der nyt i Polo. Her finder du blandt andet instrumenter med 3D-tubeoptik og en redesignet midterkonsol, der nu huser en farve-touchscreen, som vi har set det i Golf.
Det nye radio- og infotainmentsystem kommer i tre versioner: ”Composition Colour”, der er standardudstyr i alle Polo, har touchscreen med farver og CD-spiller inklusiv MP3/WMA-funktion. ”Composition Media” har en større 6,5” touchscreen i farve med berøringssensorer, der forstørrer og highlighter funktioner, når fingrene nærmer sig skærmen.
Desuden er der BlueTooth-telefonopkobling, en JPEG-billedfremviser og så kan stemmestyring bestilles som ekstraudstyr. Topmodellen er ”Discover Media”, der i forhold til ”Composition Media” er udstyret med navigationssystem.
Som ekstraudstyr kan du også få iPod-integration og bakkamera til dette system. ”Composition Media” og ”Discover Media” kan desuden udstyres med MirrorLink, der gør det muligt at se og betjene indholdet på din android-smartphone via bilens touchscreen.
Højnet sikkerhed
Sikkerheden i Polo har også fået et løft, da den er blevet opgraderet med en række sikkerhedssystemer, som Volkswagen primært har hentet fra højere bilklasser. Det gælder eksempelvis multikollisionsbremse, der nedbremser bilen gradvist i tilfælde af kollision, for at forhindre følgekollisioner og samtidig sikrer, at føreren kan bevare herredømmet over bilen.
Polo er også udstyret med træthedsregistrering, der via et akustisk og optisk signal anbefaler føreren en pause, når sensorer registrerer tegn på udmattelse hos føreren. Front Assist overvåger via sensorer i frontruden, om der er risiko for kollision forude og optimerer bremsekraften derefter.
Ligesom up! har også Polo nu City Emergency Brake, der automatisk aktiverer bremserne ved hastigheder op til 30 km/t, hvis føreren ikke opdager eller er opmærksom på risikoen for en kollision foran bilen. Polo kan også fås med adaptiv fartpilot, der afpasser hastigheden automatisk til forankørende biler.
Nyt motorprogram - nyudviklet 1-liters TSI-motor
En række reviderede og helt nye motorer sikrer, at Polo igen højner standarden, hvad angår motorer og transmissioner. Optimerede motorer, start-stop-automatik og regenerering af bremseenergi har reduceret brændstofforbruget med op til 21% i en 1,2 TSI med 90 hk og DSG-gear.
Blandt benzinmotorerne er der en nyudviklet 1-liters 3-cylindret TSI-turbobenzinmotor med 90 hk, der i sidste halvdel af 2014 introduceres i en BlueMotion-version. Det er den første BlueMotion-model med benzinmotor, og den kan ifølge EU-normen køre 24,4 km/l, hvilket er en forbedring på ca. 16% i forhold til 90 hk-motoren i den foregående Polo.
Takket være en række optimeringer er ydelsen på den 1,4-liters ACT-motor (med cylinderfrakobling) i BlueGT hævet fra 140 til 150 hk.
På dieselsiden er der tre nye 1,4-liters tre-cylindrede motorer, der yder henholdsvis 75, 90 og 105 hk og afløser de eksisterende motorer på 1,2- og 1,6 liters slagvolumen. 75 hk-versionen har et kraftigt drejningsmoment på 210 Nm fra 1.500 o/min, hvilket giver motoren et mere harmonisk momentforløb, og samtidig sikrer en balanceaksel, et nyt svinghjul og effektiv tildækning, at motoren er mere kultiveret og støjsvag.
Denne motor er at finde i Polo BlueMotion, hvilket har reduceret forbruget i den i forvejen brændstoføkonomiske model, så den ifølge EU-normen nu kører 31,3 km/l og har et Co2-udslip på 82 g/km. Alt efter motor- og udstyrsniveau er Polo udstyret med 5- eller 6-trins manuel gearkasse eller 7-trins DSG-gear.
Polo var i forvejen en velkørende bil, men et par detaljer sikrer, at den nu sætter ny standard. Et nyt elektromekanisk styretøj forbedrer styreegenskaberne og får bilen til at føles mere adræt og præcis.
Er du den sportslige chauffør, byder den nye Polo på en spændende option i form af den nyudviklede Sport-Select-undervogn, hvor du ved et tryk på en knap kan ændre undervognens affjedringskarakteristik, så den bliver mere stram og sportslig.
Motorprogram:
Benzinmotorer:
1,0 MPI 60 hk
1,0 MPI 75 hk
1,0 TSI 90 hk
1,2 TSI 90 hk
1,2 TSI 110 hk
1,4 TSI 150 hk
Dieselmotorer:
1,4 TDI 75 hk
1,4 TDI 90 hk
1,4 TDI 105 hk
Polo introduceres på det danske marked til maj. Priserne er endnu ikke offentliggjort.