Konkurrencen på bilmarkedet er stigende. Især med nye indtrængere på markedet, der gerne vil have en bid af kagen.
Nye Bilafgifter Truer Med at Skubbe Priserne på Elbiler og Plugin-hybrider i vejret
Bilister, der overvejer at købe en ny elbil eller plugin-hybrid, kan forvente en prisstigning i 2025, som følge af den fjerde justering af registreringsafgifterne. Denne ændring er en del af den aftale om bilafgifter, som blev vedtaget i december 2020, og som gradvist hæver afgifterne på miljøvenlige biler.
Mens målet er at tilpasse afgifterne til udviklingen på markedet, kan det ende med at straffe de forbrugere, der bestiller deres bil i efteråret, men først får den leveret efter nytår.
Forbrugerne kan komme i klemme
Når en bil købes, er det nemlig tidspunktet for bilens indregistrering, der afgør, hvilken afgift der pålægges – ikke hvornår køberen skrev under på slutsedlen. Det betyder, at bilkøbere risikerer at skulle betale en højere pris, hvis leveringen af deres bil trækker ud til 2025.
FDM, der repræsenterer danske bilister, opfordrer derfor til, at man sikrer sig mod afgiftsstigninger ved at få indskrevet en maksimal prisstigning i slutsedlen, hvis bilen leveres i det nye år.
Det skriver FDM på sin hjemmeside.
Hvem rammes af de nye afgifter?
Det er dog ikke alle bilkøbere, der bliver ramt lige hårdt af de kommende afgiftsstigninger.
Plugin-hybrider er de mest udsatte - især dem i den højere prisklasse. For eksempel vil en plugin-hybrid til 550.000 kr. stige med 21.629 kr. i afgift, mens en model til 250.000 kr. kun stiger med 9.750 kr.
De billigste plugin-hybrider kan måske undgå de værste stigninger, da de ofte sælges til kampagnepriser, især op til årsskiftet. Alligevel er det tydeligt, at plugin-hybridernes faldende popularitet kan forværres af de kommende afgifter, som gør fuldt elektriske biler mere attraktive.
Se afgift på plugin-hybrider her: (Artiklen fortsætter efter billedet).
Foto: FDM
Elbilerne bliver heller ikke skånet
Selvom elbilerne har oplevet faldende priser, især efter Teslas markante prisnedsættelser i januar 2023, er der også her stigninger på vej.
En vigtig ændring i afgiftsberegningen er, at det såkaldte batterifradrag, som har givet elbiler en skattemæssig fordel, forsvinder helt. Desuden stiger registreringsafgiften med 11.427 kr. for alle elbiler, der koster over 436.500 kr., uanset bilens præcise pris. Det kan betyde, at selvom elbilmarkedet vokser, kan prisen på de dyrere modeller gøre det sværere for nogle bilister at vælge elektrisk.
Se afgift på elbiler her: (Artiklen fortsætter efter billedet).
Foto: FDM
Bekymringer for fremtidige afgifter
FDM ser med bekymring på udviklingen, især for de bilister, der ikke har råd til de dyrere elbiler. Ifølge Ilyas Dogru fra FDM bør politikerne forholde sig til de udfordringer, der lurer i horisonten. "FDM ser gerne, at man politisk forholder sig til de to store udfordringer, der venter på elbilmarkedet. Dels den kommende store afgiftsstigning for de dyrere elbiler, der for alvor slår igennem i 2026, dels problematikken omkring elbilernes fortsat høje pris," siger han.
Der er stadig et begrænset udvalg af elbiler til under 200.000 kr., hvilket gør det vanskeligt for mange danskere at finde en økonomisk overkommelig løsning. Med udsigt til højere afgifter anbefaler FDM derfor, at bilkøbere er ekstra opmærksomme, når de underskriver slutsedlen, og sørger for at beskytte sig mod potentielle prisstigninger, hvis leveringen trækker ud til efter nytår.