Danskere er vant til at se blå, gule og røde blink i trafikken, men nu får en ny farve plads på vejnettet.
En forsøgsordning, der giver frivillige livreddere mulighed for at køre med grønt blink på taget, er trådt i kraft 1. marts.
Formålet er at øge synligheden af hjerteløbere og 1-1-2 Akuthjælpere, der er på vej til at yde livreddende førstehjælp.
Grønt blink giver dog ikke tilladelse til at bryde færdselsreglerne. Bilister skal ikke vige eller ændre kørsel, men opfordres til at vise hensyn, for eksempel ved at undlade overhaling eller holde afstand.
Forsøgsordningen, der løber frem til udgangen af 2025, skal afgøre, om det grønne blink gør en reel forskel i akutte situationer.
Farvede blinklys har længe været en del af det danske vejnet.
Blå blink anvendes af politiet, brandvæsnet og ambulancer, mens gule blink bruges ved langsomtgående køretøjer og vejarbejde.
Røde blink anvendes af Færdselsstyrelsen ved kontrol af lastbiler.
Med indførelsen af det grønne blink får hjerteløbere en ny synlighed i trafikken, men spørgsmålet er, om det skaber den ønskede effekt.
Blandt dem, der hilser ordningen velkommen, er hjerteløber Steffen Jørgensen fra Ærø. Han har flere gange oplevet, at det kunne have været en fordel at signalere, at han var på en hasteopgave.
"Ikke fordi folk skal reagere voldsomt, men mere så de ved, at hvis de ikke har travlt eller har mulighed for at holde tilbage, så vil det være rart," forklarer han til Avisen Danmark
Ordningen møder dog også skepsis fra aktører som FDM og Dansk Råd for Genoplivning, der stiller spørgsmål ved effekten og frygter forvirring blandt bilister.
Forsøget vil derfor blive evalueret for at vurdere, om det grønne blink skal gøres permanent i dansk trafik.