Flyselskabet SAS har haft en bedre statistik i december end Norwegian, når det gælder om at lette og lande til tiden. Det viser tal fra amerikanske Flightstats.com.
Mens Norwegian har leveret en punktlighed på 69 procent i december, lander SAS på 78 procent.
Norwegian har haft store problemer med langdistanceflyvninger i jule- og nytårsperioden på grund af selskabets nye Dreamliner-fly fra Boeing. Adskillige flyafgange har været ramt af forsinkelser, hvilket har medført hundredvis af klager fra utilfredse kunder.
Men Norwegian afviser, at Dreamliner-problemerne er årsagen til den lave punktlighed.
- Vores langdistanceprogram udgør kun en procent af vores samlede flytrafik. Derfor vil forsinkelserne fra jul og nytår ikke kunne ses specielt meget på vores punktlighed, siger Lasse Sandaker-Nielsen, informationschef i Norwegian, til Aftenposten.
Han mener i stedet, at det dårlige vejr er synderen.
- Forklaringen på faldet i december er, at vi blev hårdt ramt af meget dårligt vejr over hele Nordeuropa og i Norge. Det påvirker vores punktlighed negativt, siger Lasse Sandaker-Nielsen.
Grunden til, at SAS ikke er blevet ramt ligeså hårdt af det dårlige vejr, skyldes ifølge Norwegian-chefen, at lavprisselskaber har en strammere tidsplan og bliver derfor lettere ramt af forsinkelser.
Selvom SAS i løbet af de seneste måneder har haft en bedre punktlighed end Norwegian, er en punktlighed på 78 procent ikke tilfredsstillende, lyder det fra det skandinaviske flyselskab.
- Vi er ikke tilfredse, før vi igen ligger blandt toppen i Europa, siger Knut Morten Johannessen, informationschef i SAS.
/ritzau/NTB