Denne bank er danmarksmester i utilfredse kunder

Redaktionen

431 uger siden

|

19/08/2016

LIGE NU LÆSER ANDRE OGSÅ

Danmark har fået en ny danmarksmester i utilfredse kunder.

Det skriver Jyllands-Postens erhvervsmedie Finans.

For mens Danske Bank i årevis har rodet rundt i bunden med flest utilfredse kunder blandt de største banker, har Nordea for første gang overhalet ærkerivalen i netop den disciplin.

Det viser en undersøgelse fra Voxmeter. Målingen er baseret på mere end 1000 interview med danskere om deres bankoplevelser.

- Jeg ville være bekymret og sætte nye tiltag i gang, hvis jeg var ledelsen i Nordea, siger Christian Stjer, administrerende direktør i Voxmeter, til Finans.

- Kundetilfredsheden har været stærkt faldende igennem længere tid, så det er ikke kun dette års negative omtale om skattely i Panama, som ligger bag udviklingen, selv om den nok ikke har hjulpet på situationen.

Han peger på, at kunderne betragter Nordeas services som mindre relevant end tidligere.

- Kunderne oplever, at bankens informationsniveau er faldet, og rådgiverne er rykket længere væk. Kontakten med banken sker typisk, når det drejer sig om noget negativt, og kunderne vurderer, at produkterne er blevet dyrere, siger Christian Stjer.

I Nordens største bank er man ked af udviklingen.

Torben Laustsen, bankdirektør med ansvar for privatkunder i Nordea herhjemme, erkender, at banken kan forbedre sig.

- Det er langtfra godt nok, og vi både kan og skal gøre det bedre. Men vi indrømmer, at vi i perioder har haft for lange ventetider, når kunder har ringet til os, ligesom der har været enkelte it-udfordringer. Samtidig har vi jo haft en mediemæssigt svær periode, som nok også påvirker resultatet, siger han.

/ritzau/