NGO afslører 4 verdenskendte kæder: Skam jer!

Mathias Madsen

24 uger siden

|

04/06/2024
En dyreværnsorganisation har afsløret, at fire verdenskendte kæder, som mange danskere dagligt besøger, tilsyneladende ikke bekymrer sig meget om dyrevelfærd.

LIGE NU LÆSER ANDRE OGSÅ

Dyrevelfærd er på dagsordenen som aldrig før! Flere og flere personer er begyndt at bekymre sig om emnet, ligesom flere og flere har taget konsekvensen og er stoppet med at spise kød, eller måske endda helt er stoppet med at spise animalske produkter.

Ifølge Dansk Vegetarisk forening spiser op mod 20 procent af danskerne faktisk overvejende eller udelukkende vegatarisk. Det tal er steget markant fra 12 procent i 2018.

De fleste store virksomheder - særligt restauranter, fødevareproducenter, supermarkeder og lignende - har derfor også valgt at fokusere på dyrevelfærd, samt at tilbyde vegetariske og veganske alternativer.

Det er for eksempel blevet meget nemmere nu end for blot fem år siden at finde veganske produkter i supermarkederne eller at finde en restaurant, som serverer vegansk eller vegetarisk mad.

Og selvom fastfoodkæder såsom McDonald's og Burger King også har taget de vegetariske alternativer til sig, så er kæderne tilsyneladende ikke så optagede af dyrevelfærd.

Sådan lyder anklagen fra dyreværnsorganisationen Anima, som på Facebook under navnet "Stop dyremishandling" har tæt på 600.000 følgere.

I et opslag på Facebook har NGOen nemlig hængt fire navngivne kæder ud som værende restauranter, der "svigter kyllingerne."

Det gælder McDonald's, Burger King Danmark, Starbucks Danmark og Carl's Jr. Danmark.

I opslaget kritiserer Anima blandt andet, at alle fire kæder fortsat bruger såkaldte turbokyllinger, som længe er blevet kritiseret af flere dyrevelfærsorganisationer som værende en produktionsmetode, hvor profit vægtes højere end dyrevelfærd.

Ingen ambitioner om at udfase

Anima kritiserer alle fire kæder for deres brug af turbokyllinger, men særligt McDonald's og Burger King får stor kritik, da de "sælger turbokyllinger og ingen ambitioner har om at forbedre dyrevelfærden for kyllingerne."

De to verdensomspændende restaurantkæder er derfor af Anima blevet tildelt 0 point i en undersøgelse om dyrevelfærd blandt restaurantkæder.

Starbucks og Carl's Jr. har fået sølle seks point, "da de har en ambition om at udfase turbokylling [...]."

Ifølge Anima har de to kæder dog endnu ikke sat en deadline, og kæderne modtager derfor også skarp kritik af dyrevelfærdsorganisationen, som slår fast, at alle fire kæder "ligger i den absolutte bund, når det kommer til kyllingevelfærd."

Du kan læse Animas opslag på Facebook i sin fulde længde ved at trykke her.

Foto: Facebook / Anima

I Danmark er der ca. 100 McDonald's-restauranter, som drives primært af franchisetagere under McDonald's Danmark.

Der findes 16 Starbucks caféer og 16 Carl's Jr.-restauranter i Danmark, og disse er alle ejet af Salling Group, som også ejer blandt andet Netto, Føtex og Bilka.

Der ligger mere end 50 Burger King-restauranter fordelt over hele Danmark, og disse er drevet af forskellige franchisetagere. De største er norske King Food Scandinavia og svenske Nordic Service Partners.