Danske Supermarkeds idé om at vinde englændernes hjerter via Nettobutikker er lagt i graven. Det fortæller selskabet mandag.
Supermarkedskæden, der ejer Netto, Føtex, Bilka og Salling, har 16 butikker i Storbritannien, der er åbnet siden 2014. Samlet har Dansk Supermarked over 1400 butikker fordelt på Danmark, Tyskland, Sverige og Polen.
- Vi er relativt firkantede med de krav, vi selv stiller til de investeringer, vi har. De skal være rentable, eller også skal de blive det inden for en overskuelig periode.
- Det er klart, at når vi tester et marked, så skal det selvfølgeligt ikke giver overskud lige med det samme. Men vi kunne se, at med de placeringer vi kunne opnå til butikkerne, ville der gå for lang tid, siger pressechef hos Dansk Supermarked Mads Gran.
Testen af de engelske marked er som sådan forløbet planlagt, og omkostningerne har ikke været store, fortæller pressechefen. Da satsningen blev indledt skød Netto og samarbejdspartneren Sainsbury hver 12,5 millioner pund i projektet.
- Vi kan ikke gøre omkostningen op endnu, for lagrene skal sælges og vigtigst skal ejendomme sælges.
- Men det er klart, at der er et tab. Man kan ikke starte op uden at sætte penge til, men det er en lavintensiv investering, for det er trods alt kun 16 butikker, siger han.
Pengene, der bliver sparet ved at lukke ned i Storbritannien, vil nu gå til andre steder i koncernen. De var en del af de planlagte investeringer på to milliarder kroner, der skal gennemføres i år. Det tal bliver ikke mindsket.
- Vi har ingen planer om at ekspandere i andre lande. Men vi skal investere i de lande, vi er i. Her investerer vi i Føtex Foods-konceptet, som har klaret sig rigtigt godt, og så vores onlinekoncept, siger Mads Grand.
Netto vil lukke sine britiske butikker ned over sommeren.
Discountkæden gik ind i Storbritannien igen i 2014 efter at have trukket sig ud i 2010. På det tidspunkt havde kæden 200 butikker i Storbritannien.
/ritzau/