Mysterium om MH370 bliver måske aldrig løst

admin

|

25/03/2014

LIGE NU LÆSER ANDRE OGSÅ

Selv om det ved et mirakel lykkes for havarieksperter at finde de sorte bokse fra Malaysias Airlines fly 370 på bunden af Det Indiske Ocean, så er det langt fra sikkert, at det vil løse et af flyhistoriens største mysterier.

Fly, skibe, satellitter og meget moderne højteknologisk sporingsudstyr er sat ind på at finde det forsvundne fly, som ifølge Malaysias regering styrtede i havet efter at have afveget fra dets kurs i ekstrem grad.

En amerikansk undervandsdrone, der er i stand til at udforske havet på over 4500 meters dybde, vil snart stå klar til at hjælpe med eftersøgningen af Malaysia Airlines-flyet, har Pentagon meddelt.

De sorte bokse fra det forsvundne fly udsender dog kun signaler i 30 dage, og det amerikanske hjælpeudstyr vil først blive taget i brug, når søgeområdet er blevet markant indsnævret.

Men selv om det lykkes at spore de sorte bokse, der indeholder vitale oplysninger om flyets manøvrer og om kommunikationen om bord til det sidste, så er det langt fra givet, at man finde svaret på, hvordan og hvorfor flyet efter en time i luften afveg fra kursen og fløj mod de sydligste dele af Det Indiske Ocean.

- De data, der i de sorte bokse, giver detaljeret indsigt i selve flyvningen, mekaniske informationer og et væld af andre informationer, siger det amerikansk-baserede flykonsulentfirma Leeham Co i en kommentar.

- Men lydoptagelserne fra cockpittet, som kan afsløre, hvem der havde kommandoen over flyet og hvorfor, omfatter kun de sidste to timers samtaler inden maskinens styrt.

Dette betyder, at de udvekslinger, der har været omkring den første afvigelse fra kursen halvvejs mellem Malaysia og Vietnam, ikke findes i optagelserne.

- Det står klart, at der ikke vil være data om, hvad der skete over Thailands Bugt, fastslår konsulentfirmaet.

Det er også usikkert om der vil være vigtige oplysninger om flyets sidste to timer, hvor det enten er styrtet ned eller er løbet tør for brændstof. Flyet udsendte aldrig nødsignaler, og det er usikkert, hvor det befinder sig nøjagtigt.

Tre de af de mest udbredte teorier går på, at flyet enten blev kapret eller blev udsat for pilotsabotage - eller at der opstod en krise om bord, hvorved automatpiloten blev slået til i flere timer, indtil flyet løb tør for brændstof.

I Malaysia tror myndighederne mest på, at nogen om bord med fuldt overlæg fik flyet væk fra dets kurs, men der foreligger ingen håndgribelige beviser.

- Den sorte boks vil ikke give os nogen idé om, hvilken mental tilstand piloterne var i, hvis nogen tiltvang sig adgang til cockpittet. Det hele er et stort mysterium, siger den britiske flyekspert Chris Yates til BBC.

/ritzau/Reuters