Det er bestemt ikke første gang, og det bliver formentligt heller ikke sidste gang.
Siden svindlernes indtog er der nemlig kommet et øget fokus på MobilePay, når banker og SKAT skal sikre sig, at borgere ikke handler i strid mod hvidvaskloven.
Den nye retning er også noget, som svindlere har bemærket, og det har de forsøgt at udnytte til at lokke uskyldige borgere i fælden.
Det fik en 85-årig kvinde at mærke, da hun tirsdag aften modtog en besked fra, hvad hun troede var sin søn.
Det skriver TV Midtvest.
“Mor, min telefon er gået i stykker, vil du ikke lige overføre penge til en ny på MobilePay", lød beskeden, som kvinden straks reagerede på.
Kvinden sendte straks 7.000 kroner, og først senere gik det op for hende, at hun var blevet snydt.
Politiet kalder fænomenet for 'falske børn', og det har de desværre set flere eksempler på. Ifølge Niels Bach fra Lokalpolitiet i Skive er det ikke en ny metode, men en, der stadig skal passes på.
“Det største tab er tilliden og ikke pengene,” siger han og forklarer, hvordan svindlerne konstant tilpasser deres metoder for at snyde uskyldige borgere.
Men alt håb er ikke ude.
Politiet arbejder aktivt på at opspore gerningsmændene ved hjælp af digitale spor. I en lignende sag fra oktober lykkedes det at spore en 32-årig mand fra Bornholm, der svindlede en kvinde for 9.000 kroner.
Eksemplet med den 85-årige kvinde understreger blot behovet for, at politiet kaster masser af kræfter efter at komme sådanne svindelnumre til livs.