Alle virksomheder lever af at sælge på den ene eller anden måde. Derfor er salg og salgsafdelingen i høj grad en vigtig del af virksomhedens økonomi. Og enhver virksomhed ved også, at en af de største udfordringer er at få salget til at fungere optimalt. For det er krævende at holde styr på gamle og nye kunder, især fordi kundeplejen er en vigtig del af salgsarbejdet. Det kræver overblik og et blik for detaljen at få kunderelationerne til at fungere optimalt, og det er de færreste, som evner selv at styre den proces.
Der findes naturligvis et hav af forskellige apps, der giver adgang til et CRM-system, så man kan tilpasse det lige til salgsafdelingens behov. Et andet vigtigt værktøj hedder business intelligence (BI). BI handler om at få overblik over samlede data og informationer, der er vigtige for virksomheden. Både tal indefra virksomheden, men også markedsdata, informationer fra kunder og så videre. BI handler også om at organisere informationerne, så de kan bruges til at give virksomheden det bedst mulige grundlag at træffe vigtige beslutninger ud fra.
CRM-system både til computer og mobile platforme
Det smarte ved mange CRM-løsninger er, at de også findes til mobilen. Det er ret praktisk for sælgere, som dermed også kan holde styr på deres kunder, pipelines og andre relationer, når de er på farten. Mange virksomheder har i øvrigt mærket et gevaldigt løft på bundlinjen, netop fordi et CRM-system gør det muligt at effektivisere salgsarbejdet enormt meget.
Et CRM-system på mobil eller tablet er selvfølgelig anderledes at betjene end foran computeren. Men selv uden tastatur og mus giver det mobile CRM-system sælgerne mulighed for at arbejde med vigtige funktioner, uanset om de sidder i en flyver til London eller Aalborg. Der findes naturligvis også et hav af apps, der gør det muligt at have sine BI analyser med over alt på sin tablet eller mobiltelefon. De fleste apps er efterhånden også så overskuelige, brugervenlige og forholdsvis billige i brug, at der altså ikke længere er nogen gode undskyldninger for ikke at bruge dem til at løft sin forretning.