Fastfoodkæden McDonald’s markedsfører sunde alternativer til deres burgere og pommes frites. Men væsentlige budskaber i reklamerne for de sunde alternativer er falske og ulovlige. Det skriver Metroxpress.
McDonald’s hævder for eksempel, at deres smoothies er “uden tilsat sukker”.
Men i virkeligheden er frugtdrikken sødere end cola, da der er tilsat betyde betydelige mængder sukker i form af det smagsneutrale og billige druekoncentrat samt æblekoncentrat og pærekoncentrat.
En smoothie indeholder 54 gram sukker. En tilsvarende størrelse Cola-Cola indeholder 44 gram.
Fødevarekontrollen har givet McDonald’s’ danske hovedkontor to indskærpelser: En for sukker-påstanden, en anden for at påstå, at noget brød er ‘fyldt med fibre’, selv om det kun indeholder 5,3 gram fibre pr. 100 gram.
McDonald’s’ kommunikationsdirektør, Stine Green Paulsen, fastholder, at der ikke er tilsat sukker i de søde drikke. Det sker med henvisning til, at der ikke er hvidt sukker i.
Alligevel erkender hun, at regler er overtrådt.
- Men det er ikke noget, vi har tjent penge på eller haft fordel af. Det er bare uskyldige menneskelige fejl, som vil blive rettet nu, siger Stine Green Paulsen.