Maersk Line kan snart ikke længere prale med at have verdens største containerskibe, skriver Ritzau Finans.
Til november tager China Shipping Container Lines (CSCL) ifølge Bloomberg News titlen efter levering af en mastodont af et skib på 400 meter, som kan fragte 19.100 20-fods containere.
Maersk Lines megaskibe - kaldet Triple-E - har til sammenligning en kapacitet på 18.270 containere og er med 399 meter marginalt kortere. De store skibe vurderes at være en vigtig nøgle til øget indtjening, hvilket Maersk Lines gigantskibe har været gode eksempler på.
- Eksemplet med Maersk er ret klart, siger Lawrence Li, der er shippinganalytiker hos UOB Kay Hian Holdings til Bloomberg News:
- Hvis man ønsker at tjene penge nu, skal skibene være brændstofeffektive, og man skal have stor skala, så man kan sænke prisen per container, eller man skal yde en fantastisk service, tilføjer han.
Det containerskib, som CSCL bringer i spil på verdenshavene fra november, er den første levering ud af en bestilling på fem tilsvarende skibe. Skibene bygges af det sydkoreanske værft Hyundai Heavy Industries.
CSCL er ifølge Alphaliner verdens syvendestørste containerrederi med en markedsandel på 3,7 procent. Dermed er rederiet langt bagefter A.P. Møller - Mærsk, der har en markedsandel på 15,1 procent.
/ritzau/