Forældre vil vælge folkeskolen fra, hvis det bliver obligatorisk at deltage i kristendomsundervisning.
Det forudser formand for Danmarks Lærerforening Anders Bondo Christensen.
- Vi risikerer, at flere forældre vælger folkeskolen fra. Vi kan miste den mangfoldighed, som folkeskolen skal være udtryk for, siger formanden.
Undervisningsminister Ellen Trane Nørby (V) har åbnet for at gøre det obligatorisk at deltage i kristendomsundervisningen.
I dag er faget det eneste på skemaet, som folkeskoleeleverne kan vælge fra. Sådan bør det blive ved med at være, mener Anders Bondo Christensen.
- De få, der ønsker at fravælge faget, skal have lov til det, mener han.
- Selv om det ikke er forkyndende, er der et element af, at en trosretning bliver fremhævet på bekostning af andre, når man hører om Det Gamle Testamente og Det Nye Testamente, siger han.
Målet med kristendomsundervisningen er, at eleverne får viden om kristendom, de bibelske fortællinger og deres betydning for vores kultur. Først i syvende klasse bliver de øvrige religioner en del af undervisningen.
Undervisningsministeren oplyser til Altinget, at hun efter sommerferien vil drøfte en ændring af reglerne med partierne bag folkeskoleforliget. Det drejer sig om Dansk Folkeparti, Det Konservative Folkeparti, De Radikale, Socialdemokraterne og SF.
Samtlige partier bakker umiddelbart op om at gøre faget obligatorisk. De røde partier ønsker dog at omdøbe faget til religion. Også Danmarks Lærerforening mener, at faget skal have et nyt navn, siger Anders Bondo Christensen.
- Det vil signalere, at det ikke kun er kristendom, man hører om. Sådan er det også i dag, men det vil gøre det mere tydeligt, siger han.
Forældre kan beslutte, at deres børn ikke skal deltage i kristendomsundervisningen, hvis det fører til en samvittighedskonflikt.
Talsmand for Jehovas Vidner Dag-Erik Kristoffersen oplyser, at trossamfundet ikke vil blande sig i politiske spørgsmål, om hvorvidt faget skal være obligatorisk.
Skulle det blive vedtaget, vil det være op til det enkelte medlem af trossamfundet at afgøre, om deres børn skal fortsætte i folkeskolen.
- Den enkelte må tage stilling til, om undervisningen er forkyndende eller informerende og så træffe et valg, siger Dag-Erik Kristoffersen.
/ritzau/