Rejsekortet har fået mange hårde ord med på vejen. Men en ny afgørelse i Ankenævnet for Bus, Tog og Metro kan gøre det lidt lettere at undgå bøder, når fejl i teknikken forhindrer dig at bruge kortet korrekt. Det skriver Tænk.
Torben Hansen blev afvist af busselskabet Movia, da han kontaktede deres kundeservice, fordi han ikke kunne tjekke sit rejsekort ud, da han stod af bussen.
Rejsekortstanderen i bussen virkede ikke, og derfor ringede han straks til kundeservice. Her lød beskeden, at han alligevel ville få en bøde, da han skulle have brugt en af bussens andre rejsekortstandere i stedet. Det ville Torben Hansen dog ikke finde sig i, og han klagede til Ankenævnet for Bus, Tog og Metro.
Bliv ven med Dagens.dk på Facebook - altid gratis nyheder
Ifølge Rejsekortets regler, at det er forbrugerens eget ansvar at bruge en af de andre standere i bussen, hvis den ene er i stykker.
Men at nå det i myldretiden, inden bussen kører videre, er noget nært umuligt. Hvilket også var den konklusion, som Ankenævnet nåede frem til. Derfor lød afgørelsen, at Torben Hansen ikke skulle have en bøde.
Hos Movia har man taget Ankenævnets afgørelse til efterretning og har givet kunderne ret i tre lignende sager.
Centerchef hos Movia, Søren Englund, har oplyset til Tænk, at selskabet fremover ikke vil udskrive bøder, hvis kunderne straks ringer til rejsekortets kundecenter, hvis de ikke har kunnet tjekket ud, og det viser sig, at standeren ikke virkede.