Kunder fik trukket tusindvis af kroner for meget i IKEA: Nu får det konsekvenser

Emil Martesen

1 uge siden

|

12/11/2024
Nyheder
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
Nu får det konsekvenser.

LIGE NU LÆSER ANDRE OGSÅ

Efter en omfattende fejl i september, hvor 2.024 danske kunder uretmæssigt fik trukket penge for varer, har IKEA nu taget konsekvensen.

Normalt er IKEA populær blandt danskerne for deres prisvenlige møbler og praktiske løsninger, men den seneste hændelse har fået mange kunder op i det røde felt.

En lang række kunder troede nemlig, at de havde annulleret deres ordrer, men alligevel blev opkrævet, og det har skabt oprør.

For om det så var for deres kødboller, kanelsnegle eller den helt store IKEA-test, så var der god grund til at læse med, hvis du for godt ti uger siden var et smut forbi IKEA for nylig.

IKEA havnede nemlig i en uheldig situation, hvor en menneskelig fejl i håndteringen af deres IT-system førte til, at 2024 kunder blev trukket penge, som de ikke skulle have betalt.

Beløbene spændte fra et par tusinde kroner til op mod 60.000 kroner.

Nu har IKEA i en korrespondance med Datatilsynet dog indrømmet, at fejlen stammer fra en menneskelig fejl, hvor en medarbejder ved en fejl uploadede en forkert liste til IT-systemet.

Den handling får nu konsekvenser skriver B.T.

Ifølge en anmeldelse, som IKEA har sendt til Datatilsynet, har den berørte medarbejder og deres nærmeste kolleger modtaget træning i GDPR-reglerne for at undgå lignende fejl i fremtiden.

IKEA forklarer, at afdelingerne Information Security & Data Privacy, Legal og Business Risk and Compliance vil gennemføre en grundig gennemgang af afdelingens procedurer for at styrke medarbejdernes generelle forståelse af GDPR.

IKEA's kommunikationsdirektør, Christian Mouroux Pedersen, lægger ikke skjul på, at virksomheden forventer, at de nye tiltag vil forhindre en gentagelse:

"Vi forventer ikke, at fejlen sker igen", skriver han i en kort mail til B.T.

Datatilsynet håndterer årligt omkring 9.000 anmeldelser om datasikkerhedsbrud, men de har endnu ikke valgt at gå videre med sagen, da IKEA hurtigt selv tog affære.

Tilbage står dog en række danskere, der har oplevet ubehaget ved uventede trækninger, hvoraf enkelte kunder endda blev trukket over 30.000 kroner.

IKEA har forsikret, at alle berørte kunder er blevet kontaktet, og pengene er refunderet.