Det er sin sag som chauffør at skulle bringe varer ud i det indre København.
For ikke alene er trafikken ofte meget tæt. Når det så lykkes at parkere lastbilen, sidder der ofte en hilsen fra p-vagten i forruden, efter at varerne er læsset af.
Det går blandt andet ud over Carlsberg, der ifølge materiel- og distributionschef Kaj Nielsen må betale op mod 10.000 kroner om måneden i parkeringsafgifter.
- Vi kan godt få tre parkeringsafgifter på én dag. Vi har 20 biler, der leverer i Indre By, og vi får afgifterne, når chaufførerne er inde og aflevere varer, siger han til Dansk Industris nyhedsmagasin, dibusiness.dk.
Kaj Nielsen forklarer, at chaufførerne på grund af faren for tyveri er nødt til at lukke og låse bilerne, og det får parkeringsvagterne til at konkludere, at bilen er parkeret, selv om den egentlig blot er ved at blive tømt.
Også Danske Fragtmænd oplever 10 gange om måneden, at selskabets ansatte bliver straffet for at parkere på ufremkommelige steder, fordi det er svært at finde en lovlig parkeringsplads.
Teknik- og miljøborgmester i Københavns Kommune Morten Kabell (EL) erklærer sig dog villig til at kigge på problemet.
- Jeg forventer, at alle overholder færdselsloven, men kommer der en samlet henvendelse fra transporterhvervet, for eksempel med konkrete forslag til, hvor vi skal lave af- og pålæsningszoner, er jeg parat til at lytte og gå i dialog, siger han til dibusiness.dk.
Ud over at føle sig jaget af parkeringsvagter, må chaufførerne også dagligt finde sig i at blive svinet til af andre trafikanter, der er sure over, at lastbilerne generer den øvrige trafik.
/ritzau/