Det er ikke længere nogen hemmelighed, at det har gjort ondt på pengepungen at tanke bilen i de seneste år.
Mange bilister har med bekymrede blikke set prisen stige fra uge til uge, mens tankstationernes skilte nærmest har været synonym med voksende udgifter.
Men hvis du tror, det ikke kan blive værre, kan du godt spænde sikkerhedsselen.
Det bliver fra nytår dyrere at trække tankpistolen for landets mange benzin- og dieselbilister.
En række afgifter på benzin og diesel står nemlig til at stige i 2025, mens afgiften på el omvendt falder en smule.
Hvor meget dyrere det bliver, afhænger imidlertid af, om bilen kører på benzin eller diesel, og hvor mange kilometer man kører om året.
For langt de fleste bilister vil de højere afgifter dog være i den absolut beskedne ende.
Det viser beregninger, som FDM har lavet.
Det er blandt andet en skatteaftale fra 2009, den såkaldte Forårspakke 2.0, som igen i 2025 vil gøre det dyrere at tanke bilen, da aftalen pålægger at justere energiafgiften efter nettoprisindekset. Konkret stiger afgiften med 4 procent fra nytår.
Kører man benzinbil, betyder det, at energiafgiften stiger med 23 øre pr. liter (4 procent).
For bilister, der kører 20.000 kilometer om året i en gennemsnitlig benzinbil (16 km/l), betyder det en øget udgift på 288 kroner i 2025.
Mere komplekst er regnestykket for landets mange dieselbilister. For dieselbilisterne bliver ramt tre gange.
Energiafgiften på diesel stiger med 4 procent svarende til 15 øre pr. liter.
Energiafgiften på diesel forhøjes med yderligere 65 øre pr. liter som følge af aftale om det grønne råderum.
Fortrængningskrav på CO2 på diesel skærpes. Hvor meget er endnu uvist, men det kan være 10 øre pr. liter eller endnu højere. FDM har beregnet en stigning på 25 øre pr. liter.
Til gengæld sløjfes den såkaldte udligningsafgift, som private dieselbilister hidtil har betalt som tillæg til den halvårlige ejerafgift:
"De kommende afgiftsstigninger rammer dieselbilisterne hårdest. Samlet set bliver diesel i vores beregninger 1,05 kroner dyrere pr. liter. At udligningsafgiften justeres ned, opvejer dog en del, så dieselbilister, som kører under 10.000 kilometer årligt, samlet slipper lidt billigere end i dag, mens bilister der kører 30.000 kilometer vil skulle finde knap 2.000 kroner i budgettet", siger forbrugerøkonom i FDM Ilyas Dogru, som har regnet på afgifterne.
Mens benzin- og dieselbilister altså kan se frem til afgiftsstigninger, slipper landets elbilister og elforbrugere anderledes billigt.
Elafgiften falder i 2025 samlet 4 øre pr. kWh. Det betyder, at de elbilister, som har ladeboks uden afgiftsrefusion, vil opleve en marginal afgiftslettelse ifølge FDMs beregninger.
Har man sin egen ladeboks og får afgiftsrefusion, vil man dog ikke mærke den justerede afgift, da ladeoperatørerne typisk refunderer afgiften.
For elbilister der kører mere end 5.000 kilometer om året, anbefaler FDM en ladeløsning, hvor de kan få refusion for elafgiften:
"Modsat i år, hvor energiafgifterne tog et større afgiftshop, bliver det mere beskedent i 2025. Hvad enten man kører benzin-, diesel- eller elbil, bør de ændrede afgifter ikke kunne få noget bilbudget til at vælte. Men selvom det er småbeløb, er det med til at understrege, at det er billigere at køre elbil. Især hvis man har mulighed for at lade hjemme på sin egen ladeboks", siger Ilyas Dogru.