Så er der sat navne på, hvilke entreprenører, der skal stå for udbygningen af Helsingørmotorvejen mellem Hørsholm S og Gl. Holte. De to hovedentrepriser blev begge vundet af et konsortium bestående af Barslund A/S og CG Jensen A/S. Projektet strækker sig over 4,2 km mellem Øverødvej og Isterød og indeholder nedrivning af 5 broer samt opførelsen af nye 7 broer.
- Det er to meget kompetente entreprenører, vi har fået med på projektet, og jeg ser frem til samarbejdet med dem. Med licitationen lagt bag os kan vi nu for alvor sætte skub i den udbygning, som vi og trafikanterne har ventet på, siger vejdirektoratets projektleder, Jette Buch-Hansen.
Entreprenørerne skal nu have udarbejdet en detaljeret tidsplan for deres arbejde, men Jette Buch-Hansen forventer, at arbejdet på selve vejen begynder omkring påsken.
Spændende og kompliceret opgave
Afdelingsleder Benny Ebbe Jørgensen fra konsortiet Barslund CG Jensen ser motorvejsudbygningen som en meget spændende opgave.
- Vi betragter opgaven som et af de mest komplicerede motorvejsprojekter der har været udbudt i nyere tid. Der er tale om en kombineret symmetrisk og asymmetrisk udvidelse, og det stiller ekstraordinært store krav til logistik og planlægning. Det er en opgave der kræver stor faglig og teknisk ekspertise, siger Benny Ebbe Jørgensen. Han understreger desuden, at konsortiet vil gøre, hvad de kan for at minimere de gener som bilisterne vil opleve på strækningen i anlægsperioden.
Helsingørmotorvejen er en af de mest trafikerede veje i Danmark med omkring 80.000 daglige biler. Vejen skal udbygges fra 4 til 6 spor på strækningen Hørsholm S og Gl. Holte, og de ekstra spor står klar i 2016.