Statsrevisorerne uddelte onsdag en sønderlemmende kritik af en række tidligere transportministre fra VK-regeringen for ikke at have grebet ind over for DSB's økonomiske problemer mellem 2007 og 2010, selvom de var klar over det.
Men det var også en minister fra Venstre, Hans Christian Schmidt, som indledte oprydningen, og det fortjener ros, mener den nuværende minister på området, Magnus Heunicke, som ellers var kritiker af venstremandens daværende fremgangsmåde.
- Den forhenværende transportminister, Venstres Hans Chr. Schmidt, var faktisk mand for at tage fat om problemets rod, og han var den første, der i 2011 indså problemernes omfang og også havde det politiske mod til at gøre noget ved det.
- Dengang var jeg oppositionens trafikordfører, og jeg var meget kritisk over for hans fremgangsmåde.
- I dag kan jeg se, at hans indsats faktisk var med til at redde DSB. Det skylder jeg ham tak for. Ligesom jeg i dag har sendt ham en personlig hilsen, skriver Heunicke på Facebook.
Revisorerne noterer i deres beretning, at ministeriet og DSB i begyndelsen af 2011 i stigende grad tog initiativ til at løse problemerne. Og at den negative udvikling i DSB's regnskabsresultater efterfølgende er stoppet.
Statsrevisorerne bemærker dog, at der trods forbedret effektivitet siden 2011 fortsat er potentiale for yderligere effektiviseringer.
DSB arbejder i øjeblikket ud fra en spare- og effektiviseringsplan, der hedder "Sundt DSB ".
I 2012 og 2013 har den ifølge statsrevisorerne ført til reducerede personaleomkostninger, faldende investeringsniveau og øgede indtægter fra passagerer, trafikkontrakter og salg af reparation og vedligeholdelse.
Dog er statsrevisorerne også usikre på, om DSB vil kunne opnå målene for "Sundt DSB " ved udgangen af 2014.
/ritzau/