Du går ind i en butik. Måske har du et formål. Måske vil du bare ose. Med det samme står ekspedienten og tripper dig næsten over tæerne af hjælpsomhed: “Hvad kan jeg gøre for dig. Sig til, hvis jeg kan hjælpe med noget. Er det noget specielt, du leder efter?”
Det kaldes god service i nogle lande, men danskerne bryder sig overhovedet ikke om det.
Vi vil være i fred. Gå vores runde i butikken. Rode lidt i kasserne og selv bede om hjælp, når behovet opstår.
Kun 31 procent af danskerne ønsker således, at ekspedienten tage kontakt med det samme. Det skriver Horsens Folkeblad.
Sammenlignet med gennemsnittet i andre europæiske lande, er det lavt, da 44 procent af europæerne gerne vil have, at betjeningen kommer prompte.
- Mange steder i Sydeuropa findes en meget verbal salgskultur, hvor personalet åbent prøver at overbevise kunderne om, at de købe deres varer. Det kan godt virke lidt grænseoverskridende for os i det kolde nord. Vi kan ikke lide at føle, at vi bliver prakket noget på, siger Peter Mølkjær, der er specialiseret i forbrug ved konsulentvirksomheden Deloitte, der står bag undersøgelsen til Horsens Folkeblad.
Kender du følelsen af at ville handle i fred, eller vil du gerne have, at ekspedienten henvender sig med det samme, du træder ind i butikken?
Læs også: Disse nemme ting kan du gøre for at spare penge i 2016
Læs også: Online shopping: Forventninger kontra virkeligheden
Følg Dagens Forbrug for flere lignende artikler: