Man skal selvfølgelig notere sig, at undersøgelsen er foretaget i januar, hvor håndboldfeberen var på sit højeste i forbindelse med herre-EM på hjemmebane.
Alligevel løber håndboldlandsholdet af med en markant sejr over kollegerne på fodboldlandsholdet i den rundspørge, som analyseinstituttet Wilke har foretaget for Morgenavisen Jyllands-Posten.
Wilke har bedt folk forholde sig til, om håndboldlandsholdet eller fodboldlandsholdet har det stærkeste brand.
51 procent hælder til håndboldherrerne, mens kun 22 procent pegede på Morten Olsens mandskab. 26 procent svarede "ved ikke".
Dansk Boldspil-Unions (DBU) kommunikationschef, Lars Berendt, hæfter sig ved, at folk er blevet spurgt på et tidspunkt, hvor håndbolden har fyldt meget i medierne.
- Men det ændrer ikke på vores udfordringer, og at vi skal styrke relationerne til de danske fodboldtilhængere, skriver han i en mail til avisen.
Han fortæller, at DBU allerede det kommende halve år vil forsøge sig med nye tiltag for at styrke fodboldlandsholdets plads i danskernes bevidsthed, blandt andet en ny billetsalgsstrategi.
Hos Dansk Håndbold Forbund (DHF) mener direktør Henrik M. Jacobsen, at det er forskellen i resultater og tv-eksponering, der er årsagen til undersøgelsens udfald.
- Vi har haft hold, som har leveret resultater. Det skal der til, og så bliver vi vist både på landsdækkende tv, både på klub- og landsholdsniveau, siger han til Jyllands-Posten.
/ritzau/