God mad: Sådan får du fedtfattigt kød til at smage af mere

Aller Media

|

30/11/2013

LIGE NU LÆSER ANDRE OGSÅ

Rigtigt mange af os kigger på fedtprocenten, når vi vælger hakket kød. Og det er fornuftigt, for ifølge Fødevarestyrelsen, så må kød maksimalt indeholde 10 procent fedt for at opnå nøglehulsmærket, hvilket er en garanti for, at det er et sundt valg.

Det magre kød mister dog noget af sin smag, og kan godt virke lidt mere tørt, fordi fedtet er skåret væk. Heldigvis findes der forskellige ting, som du kan tilsætte for at give en bedre smag, og som samtidig gør din ret mere sund. Det skriver kvindesitet KK.no. 

Prøv at erstatte dit kød helt – med bælgfrugter. Se hvordan på Soendag.dk

Burgeren bliver tør

En af de retter, der virkelig kan lide under en fedtfattig bøf, er en hjemmelavet burger.

- Det er fedtet i kødet, der giver smag. Derfor synes mange, at det hurtigt kan blive lidt kedeligt, når de eksempelvis laver burgere med magert kød, siger Jeanette Roede, der er informationsdirektør hos slankefirmaet Grete Roede A/S, til KK.no og råder til at krydre kødet:

- Et godt tip kan være at krydre kødet med urter og hvidløg, det smager rigtigt godt, siger Jeanette Roede.

Derfor skal du ikke drikke vin til din bøf. Se mere på Soendag.dk

Giv kødet et skud kødsmag

Ud over at du kan bruge forskellige krydderier og hvidløg, så råder hun også til, at du forstærker kødsmagen med fx marinader, saucer eller soyasauce. Dette trick kan også gøre kødet mere saftigt, så du slipper for følelsen af at tygge i en skosål.

Her det magreste kød

Hvis du er meget bevidst om, at dit hakkede kød skal være fedtfattigt, så er det en helt særlig variant, du skal gå efter. Det forklarer Camilla Andersen, der er ernæringsfysiolog, til KK.no.

- Kyllingefars falder bedst ud med færrest antal kalorier og mindst fedt og en lille smule mere protein end i svinefars. Men smag spiller jo også en rolle. Og her er der så små forskellige i praksis, at man bør vælge ud fra smag, siger Camilla Andersen. 

Lisbeth Madsen, FEMINA/NewsDesk Aller Media