Hvad der lignede et vaskeægte drømmekøb udviklede sig til et sandt mareridt for Claus Edfeldt.
Han besluttede sig nemlig for at skifte sin Tesla ud med Mercedes’ elektriske sedanmodel EQE.
I starten levede bilen op til forventningerne om luksus og komfort, men snart begyndte advarselslamperne at blinke.
Varmen svigtede, og bilen gik i nødtilstand.
Nu er Claes fanget i et mareridt, hvor den helt nye Mercedes tilbringer mere tid på værksted end på vejene.
Det fortæller han til den svenske avis Expressen.
Efter flere værkstedsbesøg, hvor Hedin Bil i Uppsala i Sverige blot nulstillede fejlene, begyndte problemerne at vende tilbage.
Det gjaldt alt fra parkeringssensorer til ratvarme, og bilen gik gentagne gange i stå. Claes blev gentagne gange sendt frem og tilbage mellem Mercedes og det autoriserede værksted, uden at der blev fundet en permanent løsning.
"Jeg har ikke hævet stemmen eller opført mig dårligt," fortæller Claes, der frustreret henvendte sig til Mercedes' svenske generalagent. Men selv da Hedin Bil erkendte, at de ikke kunne løse problemet, nægtede værkstedet at tage bilen tilbage.
Claes blev bedt om at køre bilen til et andet værksted i Danderyd, trods advarsler om, at bilen ikke burde køre.
Hos Bilia i Danderyd blev bilen hurtigt erklæret klar igen, men kort efter vendte de samme problemer tilbage.
Claes opdagede desuden, at Mercedes havde udstedt en tilbagekaldelse af EQE-modeller på grund af softwarefejl, en fejl som værkstedet allerede havde været bekendt med.
Men bilen blev aldrig opdateret. Siden juli har bilen stået ubrugelig.
"De har ikke løst problemet", konstaterer Claes, der stadig venter på en løsning fra Mercedes, mens garantien langsomt løber ud. En ting er dog sikkert: hans næste bil bliver ikke en elektrisk Mercedes.
Mercedes har i et svar til den svenske avis understreget, at et autorisret værksted ikke har ret til at nægte at reperere en garantidækket bil, men de kan ikke kommentere på enkeltsager.