Fyringsrunde på posthus: Testede ansatte med stopur

admin

10 år siden

|

19/01/2014

LIGE NU LÆSER ANDRE OGSÅ

På Københavns Postcenter, der i perioden 2009-2012 gennemførte adskillige fyringsrunder, blev afskedigelserne håndteret på en måde, der gjorde situationen værre, end den behøvede at være.

Sådan lyder kritikken fra en lang række ansatte, tillidsrepræsentanter og mellemledere, der nu står frem. Det skriver Avisen.dk.

De ansatte fortæller blandt andet, hvordan de blev udsat for ydmygende evalueringssamtaler og test for at afgøre, hvem der skulle have en fyreseddel.

I afdelingen "Maxibreve" skulle de ansatte for eksempel testes for, hvor hurtige og fejlfrit de kunne sortere, selvom de havde haft jobbet i årevis. Ofte blev testen udskudt i sidste øjeblik, så de ansatte måtte møde nervøse op flere dage i træk.

- Folk var bange. Vi vidste jo, at de ville af med nogen. Det var underligt at blive testet i et job, jeg havde udført i 14 år, men jeg var nervøs, for hvis jeg dumpede, blev jeg måske fyret, fortæller tidligere ansat Ali Shaverdi til Avisen.dk.

De nærmeste ledere skulle også give alle ansatte en årlig vurdering på en karakterskala, hvorpå dem med lavest karakter blev fyret.

- Den årlige vurdering var det mest skadelige, man indførte. Det betød, at medarbejderne internt forsøgte at profilere sig selv på andres bekostning.

- Det gav nogle gnidninger og en dårlig stemning, siger forhenværende tillidsmand og nuværende ansat, Kim Andersen.

Avisen.dk har gennem de seneste dage fortalt, hvordan det psykiske arbejdsmiljø på Københavns Postcenter blev værre og værre. Blandt andet blev trusler om fyring brugt som et middel til at styre de ansatte.

Denne sommer blev ledelsen fyret og en ny kom til. Selvom ledelsen nu er skiftet ud, står mange ansatte tilbage med psykiske mén efter årene, og undrer sig over, at ingen greb ind noget før.

Den nye chef for Københavns Postcenter, Michael Hermann, valgte i december 2013 at sætte en endegyldig stopper for de årlige vurderingssamtaler.

/ritzau/