I en tid, hvor klimaforandringer og miljøbeskyttelse er på alles læber, er det ikke overraskende, at Danmark går forrest for at begrænse luftforureningen. Faktisk blev dette skridt taget for et år siden, men det er ikke alle danskere der er klar over det endnu.
Den 1. oktober sidste år blev det nemlig forbudt for dieselpersonbiler af klassifikationen Euronorm 4 og uden et godkendt partikelfilter at køre ind i miljøzonerne i København, Aarhus, Odense, Aalborg og Frederiksberg.
Det skriver TV 2.
"Der er ingen tvivl om, at de ældste dieselpersonbiler uden partikelfilter er blandt de mest svinende", udtaler chefkonsulent i FDM, Dennis Lange.
Ifølge FDM rammer de nye krav op mod 63.088 dieselpersonbiler, svarende til omkring 8% af den samlede bestand af dieselpersonbiler i Danmark.
Montering af et godkendt partikelfilter kan koste mellem 5.000 og 15.000 kroner, hvilket skaber et økonomisk dilemma for mange bilister:
"Med de nye krav er mange nu reelt tvunget til at købe en nyere bil".
Og mens miljøet utvivlsomt vil drage fordel af de nye regler, efterlyser FDM politisk hjælp til de bilister, der nu står med ubrugelige biler.
Overvågning og straf
Overtrædelse af de nye regler vil ikke gå ubemærket hen. Kameraer er installeret både ved indgangen til miljøzonerne og inde i zonerne for at sikre, at reglerne bliver overholdt.
Bøden for overtrædelse er sat til 1.500 kroner for personbiler og varierer for erhvervskøretøjer.