Sæsonen for de nationale test i de danske folkeskoler er netop slut.
En anledning som formanden for Skole og Forældre, Mette With Hagensen, og formanden for Skolelederforeningen, Claus Hjortdal, benytter til at rette en kritik af selvsamme test i fredagens Politiken.
- Vi vil gerne have nationale test, men dem vi har er ikke gode nok. Vi ønsker en test, der giver et klart billede af, hvad vores børn kan, fordi vi gerne vil følge med i, hvad vores børn får ud af undervisningen, om de lærer noget og bliver dygtigere. Og det gør den nuværende ikke, siger Mette With Hagensen til Politiken.
I løbet af de sidste tre måneder har landets folkeskoleelever fra 2. til 8. klasse skulle tage en test, der varer 45 minutter og tilpasser sig elevens niveau undervejs.
Af en undersøgelse fra magasinet Skolebørn, som Skole og Forældre står bag, fremgår det, at hver syvende forældre af de 1200 adspurgte mener, de nationale test grundlæggende er en god idé.
Men flere forældre påpeger ligesom Skole og Forældre en række problemer.
Blandt andet svarer knap halvdelen, at resultaterne af de nationale test "i ringe grad eller slet ikke" bliver brugt til at lave fremadrettede indsatser, der skal forbedre børnene fagligt, skriver Politiken.
Samtidig testes eleverne kun for de mest simple dele af et fag og kun et lille hjørne, lyder kritikken.
I Skolelederforeningen er man klar over, at testene ikke er optimale. Claus Hjortdal er dog ikke enig i, at der testes for simpelt og for smalt. Han vil hellere rette det kritiske lys mod problematikkerne i, at de standardiserede test ikke kan måle elevernes progression.
/ritzau/