Folkeskoler opfordrer elever til at droppe ramadanen: Vil ikke gå på kompromis med undervisningen

Nils Würtzenfeld

441 uger siden

|

07/06/2016

LIGE NU LÆSER ANDRE OGSÅ

I går begyndte ramadanen – muslimernes traditionelle fastemåned.

Tidligere har den tilbagevendende begivenhed skabt problemer for særligt skoler landet over, og i år er ingen undtagelse, da denne ramadan falder i højsommeren, hvilket giver helt særlige udfordringer. Det skriver Kristeligt Dagblad.

På landets skoler oplever man, hvordan ramadanen kan stille sig i vejen for den daglige skolegang, da de høje temperaturer og det forholdsvis korte tidsrummet mellem solnedgang og solopgang, hvor det ifølge islam er tilladt at spise, ofte resulterer i sløve muslimske elever, der både kan lide af svimmelhed og hovedpine.

Derfor har man - især på de skoler med mange tosprogede elever - forsøgt at lægge en klar plan for, hvordan man tackler de udfordringer, som ramadanen medfører, og genrelt gåes der ikke på kompromis.

På Søndervangskolen i Aarhus har man 93 procent tosprogede elever, og for at imødegå de udfordringerne, som fastemåneden medfører, udsender skolebestyrelsen hvert år et brev til forældrene for at tydeliggøre forventningerne til eleverne under ramadanen.

Overordnet set fraråder skolen at børnene faster.

Det fortæller skoleleder Rani Bødstrup Hørlyck.

- Vi kan simpelthen ikke have én måned, hvor børnene ikke kan yde deres optimale, og vi fraråder børn og forældre at faste ud fra et sundhedsmæssigt perspektiv. Derfor forbeholder vi os også retten til at give sultne og uoplagte børn mad og drikke, hvis det skulle blive nødvendigt, siger hun til Kristeligt Dagblad.

Rani Bødstrup Hørlyck oplyser i øvrigt, at siden hun i 2008 blev leder på Søndervangskolen, har hun har ikke oplevet utilfredshed blandt forældrene eller forældre med skolens politik på ramadan-området.

- Vi oplever ingen vanskeligheder under ramadanen, og hvis vi gør, får de store elever at vide, hvor skabet står. Blandt forældrene er der forståelse for, at små børn og faste ikke hører sammen. Hvis der alligevel er elever, som ønsker at faste, opfordrer vi til, at børnene ’øver’ sig på at faste i weekenden, forklarer Rani Bødstrup Hørlyck.

På Selsmoseskolen i Taastrup uden for København er samtlige elever tosprogede, men heller ikke her tager man særlige hensyn til ramadanen, fortæller skoleleder Ellis Andersen.

- Vi kan ikke lave om på skoledagen, og vi accepterer ikke, hvis de ikke vil deltage i de almindelige aktiviteter eller gå i bad efter idræt, siger han til Kristeligt Dagblad.

Langt de fleste fastende på skolen er ældre elever, men enkelte af de små børn misforstår det og tror derfor også, at de skal faste, fortæller Ellis Andersen.

-Forældrene fortæller, at det er børnene selv, som vælger det. Som udgangspunkt ser vi religion som en privatsag, men hvis børnene bliver utilpasse, får de en kiks og et glas vand som alle andre børn, og så tager vi en snak med både forældre og børn, om det nu også er en god ide at faste. Overordnet set forløber ramadanen dog uden problemer, siger Ellis Andersen.
 

Følg Dagens Debat for flere lignende artikler: