Det internationale samfund halter stærkt efter de såkaldte årtusinde- eller millenniummål, der siger, at alle børn skal have elementære skolekundskaber inden 2015, skriver FN-organet Unesco i en ny rapport for 2013/2014.
Rapporten, der blev offentliggjort onsdag i den etiopiske hovedstad, Addis Abeba, siger, at der stadig er omkring 250 millioner børn i verden, som hverken kan læse, skrive eller regne, selv om mange af dem har gået i skole i flere år.
Omkring 57 millioner børn har ingen adgang til skoler.
Grunden til den fortsatte udbredte analfabetisme hos dem, der går i skole, er en dramatisk mangel på skolelærere i udviklingslandene og den utilstrækkelige uddannelse af lærerkræfter samt dårlig kvalitet i megen undervisning.
Der er for eksempel skoleklasser med over 100 elever.
- Jeg har selv undervist en klasse med 230 børn, som sad under et træ, fordi de ikke havde noget klasseværelse. Der må gribes mere ind, siger Esnart Chapomba, der er skolelærer i Malawi.
Det mest kendte millenniummål går ud på i 2015 at have halveret antallet af mennesker, som lever under fattigdomsgrænsen.
Over halvdelen af verdens analfabeter findes i Asien. Den højeste procentandel af analfabeter findes i Afrika.
/ritzau/dpa