Syv gange siden midten af 2014 har Trafik- og Byggestyrelsen fået meldinger om droner, der er kommet for tæt på en flyveplads eller har fløjet højere, end den måtte.
Formanden for Ingeniørforeningens flyvetekniske selskab IDA FLY, Paul Hulme Harrison, kigger med bekymring på tallene.
- Jeg tænker, det er syv for mange, men at tænke sig, der ikke ville være nogen tilfælde, det er utopi. Min bekymring er, at vi ser nogle, der kommer for tæt på, og når der er tilstrækkelig mange af dem, så er der en af dem, der rammer noget, siger han.
En af gangene, hvor en drone kom for tæt på et passagerfly, var i august. Her rapporterede en pilot, som var på vej mod Kastrup, at han var "meget tæt" på en drone.
Der er forskellige størrelser af droner, og alvorligheden i en kollision afhænger også af, hvordan, den rammer. Paul Hulme Harrison, ser gerne, at man får undersøgt nærmere, hvad konsekvenserne kan være, hvis en drone rammer et passagerfly.
- Der er steder, hvor det er mindre kritisk og andre, hvor det er mere kritisk. Det er selvfølgelig meget kritisk, hvis den (dronen, red.) kommer i motorerne.
- Jeg synes, det er vigtigt at have viden om, hvad skaden er i forhold til dronens størrelse, hvis de rammer et fly, siger han.
Han bakker dermed op om de britiske piloter, der onsdag opfordrede til, at der bliver lavet en undersøgelse. I Storbritannien har de oplevet hele 23 tilfælde inden for et halvt år, hvor droner var tæt på at kollidere med fly ved lufthavne.
Reglerne for dronerne er i dag, at de maksimalt må flyve 100 meter over terrænet under sig. Derudover er det heller ikke tilladt at flyve over byer eller nær lufthavne uden en dispensation fra Trafik- og Byggestyrelsen.
Ifølge Trafik- og Byggestyrelsen var ingen af de indrapporterede tilfælde så alvorlige, at de også skulle meldes ind til Havarikommissionen. Der er heller ingen meldinger om, at en drone skulle have kollideret med et fly i Danmark.
Fredag er dronerne på bordet i Folketinget, når politikerne skal førstebehandle et lovforslag fremsat af transport- og bygningsminister Hans Christian Schmidt. Det omhandler blandt andet et nyt krav om dronetegn.
Det er tanken bag dronetegnet, at det skal være en slags førerkort til dronen, og at man skal kunne erhverve det ved at tage en test på nettet. Tegnet skal på den måde sikre, at føreren af dronen har et grundlæggende kendskab til flyvereglerne.
/ritzau/