Finanskrise: Lønmodtagere bliver holdt i uvished om eventuelle nedskæringer

Sara Christiansen

12 år siden

|

23/10/2012

LIGE NU LÆSER ANDRE OGSÅ

 

En ny undersøgelse fra kommunikationsvirksomheden KommunikationsGruppen as, hvor man har interviewet 1.018 lønmodtagere mellem 18-74 år, viser ledelsessvigt hos mange danske virksomheder.

Det er analyseinstituttet YouGov, der står bag undersøgelsen, som viser, at 56 procent af alle lønmodtagere ikke får nogen information fra ledelsen om fremtidsudsigten for deres arbejdsplads.

De ansatte er overladt til, at gætte sig frem til deres fremtidige jobsituation via kollegial snak, sladder og medieomtale.

- Det er udtryk for ledelsessvigt, som forværrer krisen for virksomhederne. Medarbejderne bliver jo bombarderet med mediehistorier om krisen og dens konsekvenser. Senest har en række topchefer i det private erhvervsliv fortalt, at de venter nye fyringsrunder i de kommende år. Det er naturligvis et problem i sig selv, men problemet bliver mange gange større, hvis medarbejderne på danske arbejdspladser er overladt til selv at forestille sig, hvilke mulige konsekvenser krisen vil få for deres arbejdsplads og deres job. Den slags skaber utryghed, myter og manglende motivation, fastslår Lisbeth Wirgowitsch, som er administrerende direktør i kommunikationsvirksomheden KommunikationsGruppen as.

Lisbeth Wirgowitsch mener, at dårlig eller mangelfuld kommunikation fra ledelsen skaber dårlige resultater, da man ikke kan forventehøj motivation, produktivitet eller lavt sygefravær fra de usikre medarbejdere. En virksomhed er som en familie, og derfor er kommunikation et vigtigt redskab for trivsel.

Det er dog ikke alle virksomhedsledere, der holder kortene tæt til kroppen. Undersøgelsen viser, at 34 procent af de adspurgte lønmodtagere er blevet orienteret af ledelsen om krisen og dens konsekvenser for virksomheden og medarbejderne. 29 procent er blevet orienteret direkte, enten ved et stormøde eller ved et personligt møde med nærmeste chef. 9 procent er blevet orienteret via intranet, nyhedsbrev eller e-mail.

Men det er budskabet der er det afgørende, og hvordan dette bliver formidlet ud til de ansatte.