Fodboldforbundet Fifa har vendt rundt på en tallerken og siger undskyld til Brasilien og brasilianerne.
Fodboldspillets verdensforbund havde sendt noget reklamemateriale ud som fornærmede brasilianerne, fordi det udstillede dem som et folkefærd, som ikke kan komme til tiden, er utålmodige og sågar kaotiske.
Med en situation, hvor seks af 12 VM-arenaer ikke var klar ved deadline den 31. december sidste år, udtrykte Fifa endda, at "i Brasilien bliver tingene generelt altid gjort i sidste øjeblik".
Nu har Fifa erkendt, at markedsføringsmaterialet har ramt organisationen som en boomerang med mange fornærmede mennesker. Det skriver nyhedsbureauet AFP.
- Materialet var humoristisk og på ingen måde tænkt som en kritik af Brasilien, lyder det i en pressemeddelelse.
- Målet var at vise brasilianernes afslappede holdning, lyder det videre.
- Vi har fjernet materialet fra internettet og undskylder, at det kunne opfattes som en kritik.
Materialet gav blandt andet 10 gode råd til turister, som kommer til Brasilien i forbindelse med VM-slutrunden.
Blandt andet anbefalede Fifa-materialet, at man giver brasilianerne et vist frirum ved aftaler.
- At overholde tiden er ikke nogen videnskab i Brasilien. 15 minutters forsinkelse kan tolereres.
Fifa havde også skrevet, at køkultur ikke rigtigt ligger i en brasilianernes dna. Brasilianere foretrækker "kultiveret kaos".
Fifa har haft sine problemer med Brasiliens VM-arrangører de seneste år. Byggerier, som ikke er blevet færdige til tiden, er bare nogle af dem.
/ritzau/