Ligesom vejret ændrer sig efter de skiftende sæsoner, gælder det samme for forbrugertilliden blandt danskerne.
Derfor bør det ikke komme som nogen større skuffelse, at forbrugertilliden herhjemme faldt til 4,2 i februar fra 6,3 i januar.
Det vurderer cheføkonom Christian Hilligsøe Heinig fra Realkredit Danmark i en kommentar til tal fra Danmarks Statistik.
- Forbrugertilliden i januar drives normalt op af en positiv sæsoneffekt i kølvandet på et nyt kalenderår, og herefter siver noget af den effekt ud af tallene i februar, forklarer cheføkonomen og fortsætter:
- Endvidere var der også tale om en ganske stor stigning i januar, og faldet i februar kan måske også ses som en form for rekyleffekt.
Under alle omstændigheder mener Christian Hilligsøe Heinig, at det isoleret set er svært at pege på større økonomiske nyheder, der burde have trykket forbrugernes humør ned i februar.
- Renterne er fortsat ekstremt lave, og nyhederne fra både boligmarkedet og dansk økonomi har ikke været prangende, men har omvendt heller ikke været meget anderledes end i de forgangne måneder, siger Christian Hilligsøe Heinig.
Når der ikke er større grund til at være skuffet over den aktuelle udvikling i forbrugertilliden, vurderer cheføkonomen i stedet, at man bør hæfte sig ved, at en overvægt af de danske forbrugere stadig ser positivt på økonomien.
- Vi befinder os samtidig i omegnen af det højeste niveau for forbrugertilliden i flere år. Det lover godt i forhold til fremgang i forbruget over det kommende år til glæde for aktiviteten i dansk økonomi, siger Christian Hilligsøe Heinig, men understreger:
- Man skal dog næppe sætte næsen op efter større forbrugsfremgang. Dertil er forbrugerne stadig hæmmet af høj gældsætning og efterveer fra de store boligprisfald.
/ritzau/