EU-Kommissionen vil ensrette regler for handel med varer og tjenester i de 28 EU-lande, så forbrugere og virksomheder ved, hvad de har at rette sig efter ved handel på tværs af grænserne.
Se de konkrete forslag fra Kommissionen her:
Digitalt indhold:
* Leverandørens ansvar for mangler: Hvis det digitale indhold - som for eksempel et spil - er defekt, kan forbrugeren bede om en løsning. Der vil ikke være nogen tidsbegrænsning for leverandørens ansvar, fordi digitalt indhold ikke bliver slidt.
* Tilbageførsel af bevisbyrden: Hvis det digitale indhold er defekt, vil det ikke være op til forbrugeren at bevise, at defekten eksisterede på leveringstidspunktet.
* Ret til at afslutte en kontrakt: Forbrugerne vil have ret til at opsige langtidskontrakter og kontrakter, som bliver ændret væsentligt af leverandøren.
* Kontrakt oprettet i bytte for data: Et stigende antal forbrugere betaler for eksempel film og musik på nettet med personlige oplysninger. I disse tilfælde skal leverandøren stoppe med at bruge oplysningerne, når kontrakten er afsluttet.
Varer:
* Reklamationsretten udvides til to år i hele EU: Det betyder, at køberen kan klage over et defekt produkt i op til to år, hvor det vil være op til sælgeren at bevise, at defekten er opstået hos forbrugeren.
* Meddelelsespligt bortfalder: I nogle lande mister forbrugerne deres rettigheder, hvis de ikke underretter sælger om den defekt inden for en vis periode, men den regel skal bortfalde.
* Mindre fejl: Hvis sælgeren ikke kan eller undlader at reparere eller udskifte et defekt produkt, vil forbrugerne have ret til at opsige kontrakten og få pengene tilbage.
* Brugte varer: Forbrugerne vil få mulighed for at udøve deres rettigheder inden for en toårig periode, som det er tilfældet med nye varer, i stedet for den etårige periode, der i øjeblikket gælder nogle medlemsstater.
Kilder: EU-Kommissionen
/ritzau/