Den historiske færgerute mellem Esbjerg og Harwich lukker den 29. september.
Fragtfarten overføres i stedet til sejladsen mellem Esbjerg og Immingham, mens passagertransporten mellem Danmark og England helt ophører.
DFDS skyder selv skylden på de nye svovlemissionsregler, der træder i kraft 1. januar 2015. Det betyder højere udgifter på grund af et krav om svovlfattig olie.
Samtidig er passagertallet faldet drastisk fra 300.000 til 80.000. Blandt andet på grund af bortfaldet af toldfrit salg og voksende konkurrence fra lavprisfly.
Desuden er fragtmængderne mellem Danmark og Sydengland faldende.
Den historiske Englandsbåd startede i 1875 efter åbningen af Esbjerg Havn.
- Desværre er vi ikke lykkedes med at reducere omkostningerne nok. Ruten vil ikke kunne bære de meget store ekstraomkostninger, som den nye miljølov vil medføre fra 1. januar 2015.
- Med dagens oliepriser vil kravet om brug af svovlfattig olie koste omkring 20 millioner kroner årligt, siger DFDS' koncernchef, Niels Smedegaard, i en pressemeddelelse.
Han oplyser, at alle berørte medarbejdere vil blive tilbudt job på andre af rederiets ruter, og skibet overføres også til et andet sted i DFDS' rutenetværk eller bliver udchartret.
Fragtruten mellem Esbjerg og Immingham besejles med to store, moderne skibe, oplyser rederiet, som tilbyder en daglig afgang i begge retninger med en overfartstid på 18 timer.
Rederiet hentede en omsætning på 190 millioner kroner fra Esbjerg-Harwich i 2013, over halvdelen af det fra passagerer. Fremover ventes omsætningen af falde med 125 millioner kroner på grund af rokaden, men uden større effekt i 2014, skriver DFDS.
/ritzau/