EU langer med store ord ud efter Københavns luftforurening

Redaktionen

431 uger siden

|

17/08/2016

LIGE NU LÆSER ANDRE OGSÅ

I har haft ti års varsel. I har kendt reglerne og haft alle tænkelige muligheder for at overholde dem, og alligevel er I ikke nået i mål.

Sådan er budskabet i den såkaldte åbningsskrivelse, som EU-Kommissionen for 14 dage siden sendte til den danske regering. Det skriver Politiken onsdag.

Den kan være første skridt i en egentlig retssag om traktatbrud.

Skrivelsen fastslår, at Danmark har ikke overholdt reglerne om luftkvalitet, selv om vi var med til at vedtage dem. I det indre København er det nemlig mere forurenet, end EU tillader.

Kritikken er skidt for Danmark, lyder det fra Kåre Press-Kristensen, seniorrådgiver i den private miljøorganisation Det Økologiske Råd.

- Når vi bryster os af at være de grønne frontløbere i EU, så pynter det ikke, at vi får en åbningsskrivelse, især fordi Danmark let kunne have opfyldt de her grænseværdier ved at stille skrappere krav til lastbiler, siger han til Politiken.

Regeringen har afvist Politikens anmodninger om aktindsigt i skrivelsen. Det sker med henvisning til "udenrigspolitiske interesser" og "fast praksis i EU-Kommissionen".

Alligevel er det lykkedes avisen at få fat i teksten, der angiveligt ikke lægger fingrene imellem: Alle de danske forsøg på forklaringer bliver fejet af banen en for en.

- Det må konstateres, at tilsidesættelsen stadig ikke er bragt til ophør. Kongeriget Danmark har undladt at træffe alle de foranstaltninger, der er nødvendige for at opfylde alle sine forpligtelser, lyder det ifølge Politiken.

Siden 2010 har luftforureningen i København hvert år overskredet grænseværdierne for indholdet af kvælstofdioxid, også kendt som NO2, viser de officielle indberetninger.

NO2 kommer især fra tunge køretøjer med dieselmotor.

Én målestation placeret ved H.C. Andersens Boulevard har i årevis målt for høje koncentrationer af NO2.

I et forsøg på at komme under grænsen vil regeringen flytte målestationen længere væk fra trafikken og nedjustere de målinger, der er foretaget tæt på vejbanen. Det afviser EU dog at tillade.

/ritzau/