Når danske forbrugere går på udkig efter varer i netbutikker i Tyskland, Holland eller Frankrig, så skal de kunne have tillid til, at reglerne for købet er de samme som i Danmark.
Et nyt forslag fra EU-Kommissionen lægger op til, at reglerne for handel med varer og tjenester på nettet skal ensrettes i EU som led i at skabe et digitalt indre marked. Det skriver EU-Kommissionen i en pressemeddelelse.
- Dagens forslag vil give forbrugerne tillid til at købe på tværs af grænserne og tilbyde forenkling for virksomheder - især små og mellemstore virksomheder, der sælger online på tværs af Europa, siger Vera Jourová, kommissær for retlige anliggender, Forbrugere og Ligestilling, i pressemeddelelsen.
Den teknologiske udvikling har skabt grundlaget for et digitalt indre marked - nu handler det om at fjerne de juridiske hindringer, siger Vera Jourová.
- Forbrugerne vil få gavn af enkle og moderniserede regler, mens virksomheder vil få gavn fra større retssikkerhed, billigere og nemmere måder at udvide deres aktiviteter.
- Dette vil igen give forbrugerne flere valgmuligheder til konkurrencedygtige priser, siger hun.
I erhvervsorganisationen Dansk Erhverv giver man EU-Kommissionens forslag en blandet modtagelse. Overordnet er det godt med ens regler, men forslaget indeholder også nye byrder for virksomhederne, lyder det.
- I dag skal netbutikker efterleve 28 landes forskellige forbrugerregler, hvis de vil sælge over grænserne i EU. Det er meget besværligt, så vi er glade for, at kommissionen vil harmonisere reglerne, siger Lone Rasmussen, markedschef i Dansk Erhverv.
- Men det er uheldigt, at man for eksempel vil lave to forskellige regelsæt afhængig af, om forbrugerne har købt varen i netbutikken eller den fysiske butik. Det passer slet ikke med virkeligheden, hvor forbrugerne kan købe på nettet og returnere til butikken.
Ifølge EU-Kommissionen skal et digitalt indre marked udnytte vækstmuligheder for de europæiske virksomheder og sikre rettigheder for forbrugerne.
Ifølge kommissionen sælger kun 12 procent af detailvirksomhederne i EU deres varer til forbrugere i andre EU-lande, mens 37 procent har en netbutik i deres eget land.
Kun 15 procent af forbrugerne i EU køber varer på nettet fra andre EU-lande, mens 44 procent shopper på nettet i hjemlandet.
/ritzau/