Danske Bank er ved at CPR-validere alle deres brugere af MobilePay, og selvom det forløber smertefrit for de fleste, så kommer ca. 21.000 brugere i klemme, og de vil opleve at blive udelukket midlertidigt fra at sende penge med den populære app.
De ramte kunder er dem, der har valgt at få beskyttet deres navn og adresse i CPR registret.
Når man som bruger bliver bedt om at indtaste cpr-nummeret i appen, kan Danske Bank ikke validere oplysningerne, hvilket betyder at kontoen bliver spærret.
Skal identificere dig
- Det er ikke en fejl - vi har vidst det hele tiden, siger pressemedarbejder i Danske Bank Peter Kjærgaard til Version2 og uddyber:
- Hvis du har beskyttet adresse, skal vi stadig identificere dig. Derfor bliver kundernes MobilePay-konto midlertidigt spærret, og de får at vide, at de kan ringe til os i stedet.
Spærringen betyder, at brugerne ikke kan sende penge med appen. Det er dog stadig muligt at modtage betalinger, mens appen er spærret, oplyser Danske Bank til Version2.
Kan ikke gøres elektronisk
Men for de brugere, der ikke er kunder hos Danske Bank, kan det godt blive noget besværligt, at få åbnet sin MobilePay-konto igen. De skal vente på et brev fra banken, som de skal sende tilbage igen sammen med en kopi af pas og sundhedskort, før kontoen kan blive genåbnet. En proces der hurtigst kan overståes på to dage.
Det er ikke muligt at ordne det elektronisk, og selvom det umiddelbart lyder besværligt, så siger Danske Bank, at det er den eneste mulighed.
Vil beskytte sig mod hvidvask finansiering af terror
- Udgangspunktet har været at gøre det så ubureaukratisk som muligt for brugere med beskyttet adresse at blive identificeret og samtidig respektere deres ønske om beskyttet adresse. Desværre har det ikke kunnet foregå på anden måde, hvilket vi beklager, siger Peter Kjærgaard til Version2.
Valideringen af de mange konti på MobilePay blev indledt den 20. marts i år og løber over nogle måneder. Baggrunden er, at Danske Bank vil beskytte sig mod hvidvask finansiering af terror.