”Du risikerer at få lukket for strømmen.”
Det er budskabet i både en svindelmail og svindel-sms, som i øjeblikket rammer mange danskeres indbakker.
Tilsyneladende er der tale om en betalingspåmindelse fra Danmarks største energiselsab Andel Energi, der har ca. 1 mio. elkunder.
Sådan skriver Andel Energi i en pressemeddelelse.
Beskeden er forklædt som en ”betalingspåmindelse,” hvor modtageren bliver bedt om at betale et tilgodehavende for at undgå at undgå eventuelle strømafbrydelser.
To beløb, der lige nu går igen i den aktuelle svindelbølge er 128 kr. og 322 kr., der skal betales enten omgående eller inden 5 dage.
Andel Energi understreger, at de såkaldte phishingmails/sms'er er falske og, at man som berørt kunde skal ignorere og slette indholdet.
”Det er vigtigt at understrege, at Andel Energi aldrig lukker for strømmen bare på grund af en for sent betalt regning. I de tilfælde, hvor det i sidste ende kan blive nødvendigt at lukke for strømmen, vil der altid have været et langt forløb med både inkasso og dialog forud for en så drastisk handling. Hvis man får en mail eller sms, hvor Andel Energi tilsyneladende truer med at slukke for strømmen, skal man altid være meget påpasselig,” siger kommerciel direktør i Andel Energi, Josefine Walter.
Du kan se et eksempel på en af svindelbeskederne herunder:
(Artiklen fortsætter under billedet)
Foto: Andel Energi
Tjek efter, hvis du er i tvivl
Det sker oftere og oftere, at svindlere forsøger at franarre elkunder følsomme oplysninger og misbruger Andel Energi eller andre selskabers navn og logo i enten mail eller sms.
”Hvis man som kunde er det mindste i tvivl om ægtheden i mail eller sms, anbefaler Andel Energi altid, at man som logger ind på sin profil enten på andelenergi.dk eller via Andel Energi appen. Her kan man finde sine ægte regninger og ved selvsyn tjekke, at alt er, som det skal være,” siger Joefine Walter.
De såkaldte Phishingangreb bliver mere og mere almindelige og kommer ofter i bølger af større eller mindre styrke og omfang. Formålet med at udnytte ordentlige og troværdige selskabers navn og logo er at give ofrene en falsk tryghed. Afsenderne bliver dygtigere til at efterligne Andel Energis rigtige kommunikation, skrifttype og layout.
Sådan kan du spotte phishing
Forsøg på phishing er desværre udbredt og kan være svære at opdage. Andel Energi opfordrer til, at man passer godt på ved at benytte følgende gode råd:
Vær opmærksom på uventede sms’er, mails eller opkald
Phishingangreb starter ofte med uventede eller presserende beskeder, der forsøger at stresse dig til at handle hurtigt. Stop op og tænk dig om, inden du reagerer.Vær kritisk over for personlige anmodninger
Legitime virksomheder vil sjældent bede dig om at dele følsomme oplysninger som kontonumre, adgangskoder eller CPR-nummer via mail. Hvis du bliver bedt om at dele disse oplysninger, så kontakt virksomheden direkte via deres officielle kontaktoplysninger.Kig efter stavefejl, mærkeligt sprog og mistænkelige afsendere
Phishingbeskeder indeholder ofte stavefejl eller bærer præg af oversættelsesfejl. Vær også opmærksom på opkald fra ukendte eller udenlandske numre og blokér mistænkelige numre.Kontrollér web- og mailadresser nøje
Phishingsvindlere opretter ofte falske hjemmesider og mailadresser, der ligner de officielle. Hvis det ser underligt ud, bruger forkerte tegn eller ikke er HTTPS-sikret, er der sandsynligvis tale om phishing.Pas på vedhæftede filer og downloads
Mails og sms’er kan indeholde vedhæftede filer eller links, som kan inficere din enhed. Hvis du ikke forventer en fil fra afsenderen, så lad være med at åbne den, før du har fået bekræftet, at den er legitim.