Ekspert: Ingen nem løsning på kuldsejlede it-systemer

admin

|

28/05/2014

Dagens topnyheder

Arbejdsskadestyrelsens dyre it-system Proask bliver skrottet. Regningen har lydt på over 200 millioner kroner. Men Proask er kun én i en lang række af offentlige it-systemer, der koster mange danske skattekroner for efterfølgende at blive droppet.

Professor i softwareudvikling fra IT-Universitetet i København, Søren Lauesen, har ikke et bud på en løsning på de mange problemer med de offentlige it-systemer.

Der findes nemlig ikke en entydig forklaring på de mange fejlslagne systemer, fortæller it-eksperten. Der er mange årsager.

Han forklarer, at en af grundene, til at eksempelvis Rigspolitiets omstridte it-system Polsag blev droppet i 2012, var, at gevinsten ved systemet ikke var klar.

- Hovedårsagen til, at det blev kasseret var, at man ikke havde gjort sig klart, hvad politiet skulle få ud af systemet, og hvilke gevinster det skulle give, siger han og fortsætter:

- Men man kunne konstatere, at det ville blive fem gange så dyrt at køre med det nye system som det, man havde, og ingen kunne fortælle, hvad man fik for pengene.

Et andet eksempel er den digitale tinglysning, hvor overgangen til systemet betød flere måneders dyr ventetid for boligejere i efteråret og vinteren 2009.

- Den elektroniske tinglysning væltede blandt andet, fordi man ikke havde sat sig ind i brugerens behov. De havde ikke sat sig ind i, hvem brugeren var. Brugeren var ejendomsmæglere og advokater, og de kunne ikke finde ud af at bruge systemet - det var uforståeligt, siger it-eksperten.

Men det er ikke kun det offentlige, der har problemer. Ifølge Søren Lauesen har private virksomheder nøjagtigt det samme problem.

- Det er noget, der gælder i hele it-branchen. Systemerne har det med at vokse – både i tid og penge - fordi der er så mange ting, man ikke har tænkt på. Og så kommer kunden og leverandøren op og skændes.

Ifølge Søren Lauesen begynder problemerne til tider allerede ved udbudsfasen, hvor det offentlige ofte har urimelige og unødvendige krav.

- Kunden vurderer om leverandøren har sagt ja til alt til det, han skal levere. Hvis der er en leverandør, der siger nej til noget, så bliver han vraget af kunden. Derfor siger alle leverandørerne ja til det hele. Også selvom det er urimelige krav, der ikke altid kan opfyldes.

Sagsbehandlingssystemet Proask blev startet op i 2008 og droppet i 2014. De samlede omkostninger er opgjort til omkring 283 millioner kroner.

/ritzau/