Danmarks mest brugte mobilbetalingsapp, MobilePay, løftede så sent som i går sløret for en lang række nye funktioner og et helt nyt visuelt design på deres app.
Opdateringen indeholder intet mindre end tre nye nøglefunktioner, som skal forbedre sikkerheden og gennemsigtigheden i finansielle transaktioner.
Disse ændringer omfatter en begrænsning af appens brug til én enhed ad gangen, en ny funktion til at blokere andre brugere, samt en signifikant ændring i brug af aliasser, som bliver afskaffet totalt.
Men det stopper ikke her.
Fra tirsdag morgen blev brugerne nemlig mødt af en app, der også byder på et nyt visuelt design, der sammen med de funktionelle ændringer, sætter nye standarder for brugervenlighed og sikkerhed inden for digital betaling.
Men alting kommer med en pris.
Den nylige opdatering har også forårsaget en smule forvirring blandt dens brugere.
Det skriver B.T.
Flere har rapporteret, at tidligere opsagte betalingsaftaler nu viser sig som aktive, hvilket har skabt bekymring for, om gamle aftaler utilsigtet ville genoptage pengeoverførsler.
Peter Kjærgaard, presseansvarlig hos Vipps MobilePay, maner dog til ro, og afslører at det drejer sig om et 'kosmetisk problem', og at ingen penge vil blive trukket som følge heraf:
"Hvis du har haft en aftale med en fitnesskæde, og du har stoppet aftalen, så har den været inaktiv i den gamle MobilePay-app. I den nye app kommer det for nogle til at fremstå som om, den er aktiv", siger han og tilføjer, at der arbejdes på en løsning, men uden en konkret tidshorisont.
Fejlen har ikke kun begrænset sig til forvirring omkring betalingsaftaler; 7-Eleven-kæden har rapporteret problemer med betalinger via appen.
Men midt i tekniske udfordringer og forvirring er der også god grund til at trække lidt ekstra på smilebåndet.
Opdateringen har nemlig også bragt positive nyheder, såsom genindførelsen af WeShare-funktionen under navnet 'Del udgifter'. Tiltaget har, ligesom dengang det gik under navnet 'WeShare', til formål at gøre det nemmere for brugerne at splitte regninger og holde styr på fælles udgifter direkte i MobilePay-appen.
Og selvom den seneste opdatering har skabt røre, understreger Peter Kjærgaard, at brugerne ikke behøver at foretage sig noget aktivt for at korrigere fejlen med de "genopståede" betalingsaftaler, idet disse ikke vil resultere i uønskede transaktioner.