Vinteren nærmer sig, og DSB og Banedanmark melder at de er godt forberedt på de udfordringer, som kulden og sneen kan give for togtrafikken. Alle sporskift er tjekket og togene er klar med sneposer og sandanlæg. Hvis påkrævet er der ekstra mandskab klar og S-togenes anti-ice-anlæg står også klar til at holde togene fri for sne og is.
- I DSB og Banedanmark er vi godt forberedte til at tackle de udfordringer, vejret kan give om vinteren, og vi gør vores yderste for, at kunderne kan komme bedst muligt frem uanset vejret. Får vi en hård vinter, så kan der ligesom på vejene opstå forsinkelser på grund af sne, is og frost, men uanset vejret arbejder vi fokuseret på at få kunderne så godt frem som muligt, siger Jens Jørgen Hansen, trafikchef i Banedanmark.
Færre tog på store snevejrsdage
Er der optræk til sne og frost i større grad, vil der på de daglige trafikmøder blive taget stilling til om der skal køre færre tog end normalt. Allerede nu, er der lagt faste og robuste planer for hvordan trafikken skal afvikles, hvis det bliver nødvendigt at aflyse togafgange på grund af vejret.
Når der på grund af vejret er en forventning om større ændringer i trafikken, vil det blive meldt ud så hurtigt som muligt. Dog senest 24 timer før, af hensyn til kunderne og deres mulighed for planlægning af deres rejse.
- Hurtig og korrekt trafikinformation på skærmene, i højttalerne, på nettet og på mobilen er alfa og omega i en situation, hvor togene ikke kører som normalt, og netop trafikinformationen er et af fokuspunkterne i vores vinterberedskab, siger Tony Bispeskov, trafikinformationschef i DSB.
- Vi vil hellere love lidt mindre, men til gengæld kan du som kunde bedre regne med, at togene kører til tiden.
Viser vejrudsigten at sne eller frost er på vej, er det altid tilrådeligt at holde sig opdateret enten på Rejseplanen eller DSB's og Banedanmarks hjemmesider.
Togene er forberedt
DSB har sørget for, at togene er klar med sandanlæg, sneposer og koste i førerrummet. Derudover har lokomotivførerne fokus på sikkerhed og køreteknik, og har ekstra mandskab sat af, til at klargøre togene i tilfælde af hårdt vejr.
- Der er taget højde for, at det på grund af kulden og snevejr tager længere tid at klargøre togene om vinteren. Da det er af stor vigtighed, at togene kommer rettidigt af sted fra udgangsstationen, har vi sørget for, at der er specielt fokus på de områder, der typisk giver udfordringer om vinteren, som eksempelvis koblinger, klimaanlæg og togenes toiletter, siger Tony Bispeskov.
Sporskift er omdrejningspunktet
Centralt i vinterberedskabet er der flere tusind sporskift, der alle skal holdes fri for sne og store isklumper. De fleste sporskift er elopvarmede og de mest vitale sporskift er døgnovervågede, og mandskab står klar til at rykke ud, hvis der opstår fejl på et sporskift eller der kommer et kraftig snefald eller der opstår fygning.
- Vi er særlig opmærksomme på de sporskifter, der er vitale for at sikre, at trafikken kan afvikles på den bedst mulige måde. Det giver os langt bedre muligheder for at få togene rettidigt frem, hvis vejret bliver rigtig slemt, siger Jens Jørgen Hansen.
S-tog
For S-togene som dagligt sørger for transporten af 350.000 kunder, er det en stor udfordring at undgå, at sne og is sætter sig fast ved dørene eller på undervognen af togene. Medarbejderne sørger for at holde dørene fri for is og sne, hvorimod undervognen køres igennem anti-ice-anlæg i tilfælde af sne og frost.
- S-togene har et anti-ice-anlæg, der sprøjter en varm og glykolholdig væske op under togene, så sne og is ikke sætter sig fast der, og vores personale sørger for at banke sne og is af dørene, som er meget følsomme over for sne og is. Samtidig vil vi gerne opfordre kunderne til at banke sneen af sko og støvler, inden de går ind i toget, siger Tony Bispeskov.