Der venter ifølge DSB's egne tal en regning på omkring en million kroner om dagen, når det svenske krav om id-kontrol af alle togrejsende til landet træder i kraft 4. januar.
Og beskeden fra det statsejede togselskab er, at den regning kan blive sendt videre til passagererne i form af et gebyr, hvis id-kontrollen kommer til at vare mere end den ene måned, der i første omgang er bebudet.
Men Dansk Folkeparti mener, at DSB bør afholde sig fra at lade passagererne betale.
- Transportministeren må forholde sig til, hvordan vi så dækker det ind - om han skal gå over og få pengene hos finansministeren, eller om det skal dækkes af DSB's eget budget, siger transportordfører Kim Christiansen (DF).
- Vi er ikke tilhængere af at straffe pendlerne for, at svenskerne har truffet den beslutning.
Spørgsmål: Kan I forhindre det?
- Nej, det kan vi ikke. DSB er en selvstændig virksomhed, men når vi kender prisen, så må vi håndtere det.
- Det kan da godt være, at der skal være et mindre gebyr, men det skal også være et mindre.
Spørgsmål: Hvorfor er det ikke Sverige, der skal betale?
- Det kan man selvfølgelig godt sige, men vi har jo selv vedtaget en lov, hvor vi har den samme mulighed.
Kim Christiansen henviser her til den danske lov om transportøransvar, der blev vedtaget før jul.
Loven giver, ligesom den svenske, mulighed for at kræve, at transportører som DSB og bus- og færgeselskaber kontrollerer rejsendes id, før de kommer til Danmark.
- Hvis vi lige pludselig kommer i en situation, hvor vi bliver nødt til at indføre det her i forhold til Norge og Tyskland, så har vi nok heller ikke en forventning om, at de sender os regninger, siger Kim Christiansen.
/ritzau/