Desperat lufthavn i Karup bejler til SAS

John Meyer

11 år siden

|

15/01/2013

Dagens topnyheder

Karup Lufthavn og dens kommunale ejere er så utilfredse med Norwegians betjening af indenrigsruten mellem Karup og København, at de nu er parat til at tilbyde en ny konkurrerende operatør lavere takster, skriver check-in-dk.

Kort før jul bevilgede de ni kommuner, der ejer lufthavnen, et lån til lufthavnen på fem millioner kroner og en lånegaranti på et tilsvarende beløb. Det er de penge, der skal bruges til at finansiere de lavere indtægter det vil give, hvis lufthavnen skal give rabatter til en ny operatør.

- De fem plus fem millioner blev bevilget for at vi kan købe os tid til at finde andre løsninger, understregede Holstebros borgmester, H.C. Østerby (S), på en konference, som Brancheforeningen Dansk Luftfart og Transportøkonomisk Forening afholdt i København mandag.

Direkte adspurgt af SAS' public affairs direktør, Lars Wigelstorp Andersen, svarede Karup Lufthavns direktør, Erik Jakobsen, at pengene blandt andet skal gå til at tilbyde lavere takster til operatørerne.

Ender med at kvæle Karup
Karup Lufthavns problem er, at Norwegian normalt kun flyver fire gange om dagen på ruten til København. Og i januar og februar er man helt nede på tre daglige forbindelser. Det er alt for lille et udvalg af muligheder, og især forretningsfolk har ofte svært ved at få møder i København og flyforbindelser videre ud i verden til at passe med Karup-flyets ankomst- og afgangstider.

Lufthavnens problem er, at Norwegians fly reelt er 2-3 gange for store til ruten. Flyene burde have halvt så mange sæder som de 189 sæder, som der ofte er at finde i de største Norwegian-fly. For at få fyldt de store fly op, er der kun basis for få daglige afgange. Samtidig har ingen andre aktører endnu skulle nyde noget af at konkurrere med Norwegian på Karup-ruten. Men det vil lufthavnen meget gerne lave om på. Og derfor bejler man meget kraftigt til især SAS.

SAS har dog flere gange afvist at ville flyve til Karup. De mange nye motorveje i det midtjyske har ifølge SAS gjort det nemmere for kunderne i Karups opland at køre ned til Billund. Og så er Billund mere attraktiv som feederrute ind til København.