Hvis det går dårligt for nogle af landets flyselskaber, så gælder det tilsyneladende ikke Danish Air Transport, DAT, med hovedsæde på Koldingegnens Lufthavn i Vamdrup.
Selskabet forventer inden for få uger at kunne afslutte indkøbet af et Airbus A320-fly. Og det er en af de store, skriver check-in.dk.
Efter at have afsøgt markedet for brugte fly har selskabet snævret feltet ind til to Airbus A320-fly. Og et af de to fly skal fra 1. april arbejde for det danske flyselskab. Præcis hvilket fly man køber, er endnu ikke afgjort.
- Vi har taget en beslutning om, at vi vil være aktive i markedet for seriecharter og ad-hoc charter med fly mellem 150 og 190 stole. Der er ikke rigtig nogen andre i vores område, der dækker dette marked, siger Danish Air Transports direktør, Jesper Rungholm.
Han peger på, at Atlantic Airways og Jet Time begge kun har fly med mindre end 150 sæder. Charterflyselskaberne Primera og Thomas Cook Airlines har fly med plads til mellem 150 og 190 passagerer.
Men de flyver næsten udelukkende for charterarrangører i deres egne koncerner. Og derfor tror vi på, at der er et ledigt hul i markedet, understreger Jesper Rungholm.
Det kommende fly skal blandt andet flyve for Primo Tours, som Danish Air Transport tegnede kontrakt med i efteråret. Men det skal også gerne lave meget andet. Og hvis markedet er der, så bliver det ikke Vamdrup-selskabets sidste Airbus A320-fly.
- Vi kunne godt tænke os at få tre – fire Airbus-fly inden for de næste to -tre år, siger Jesper Rungholm.
Flyet der formentligt købes inden længe, indrettes med 174 sæder helt nye tynde sæder, der gerne skulle gøre det muligt at få en sædeafstand på 30 tommer. Det er 1-2 tommer mere end hos mange andre charterflyselskaber.
I starten af december sidste år sagde DAT farvel til sit MD-87 fly. Tilbage i sin flåde har DAT nu ét jetfly. Det er en MD-83’er, som netop nu er på verdensturné med Coca-Cola og det internationale fodboldforbund FIFA’s VM-pokal forud for VM i fodbold i Brasilien til sommer. Et VM som Danmark ikke jo ikke kommer med til, skriver check-in.dk.
Vi får dog næppe det store Airbus-fly at se på Koldingegnens Lufthavn, idet landingsbanen er for kort til så store fly.