Danskerne tør ikke købe dagligvarer over nettet

Elo Christoffersen

|

21/11/2013

Dagens topnyheder

Vi svinger flittigt dankortet på nettet for at købe rejser, tørretumblere og tablets. Men de færreste smider til gengæld dagligvarer ned i den digitale indkøbskurv, viser en ny, landsdækkende analyse, som Epinion har lavet for Eniro Danmark.

Selvom mange danskere efterhånden har prøvet at handle dagligvarer på nettet, er det de færreste, der bliver faste kunder i e-supermarkederne. Kun syv procent af danskerne foretrækker at købe dagligvarer på nettet, mens hele 90 procent stadig helst vil slå et smut ned i det lokale supermarked.

Det skyldes især, at folk er nervøse for varernes friskhed, når de ikke selv kan udvælge dem. Mange svarer også, at de bliver inspireret af at handle i en fysisk butik.

- Danskerne er blandt dem i Europa, der handler mest på nettet. Men vores undersøgelse viser, at de færreste er trygge ved at købe dagligvarer på nettet. Netbutikkerne kan både spare folk for tid og penge i en stresset hverdag, men de har stadig et stykke vej til at overbevise danskerne om, at deres produkter er lige så gode som dem, man kan finde nede i det lokale supermarked, siger Stefan Kercza, administrerende direktør hos Eniro Danmark og fortsætter:

- Det skal være nemmere for forbrugerne at finde tilbuddene på nettet, og samtidig bør e-supermarkederne være bevidste om at målrette deres lokale søgbarhed, så den er tilpasset lokalområdet, hvor de leverer til. Men trods alt indikerer tallene, at online-udviklingen kan tage fart de kommende år.

Sidste år foretrak blot tre procent af danskerne at handle dagligvarer på nettet, så antallet er stigende, viser undersøgelsen.

Og kampen om dagligvarekunderne er også gået ind i en ny fase, efter at online-dagligvarebutikken Nemlig.com blæste til priskrig mod landets discountkæder.