Danskerne hamstrer det som aldrig før ved grænsehandlen: Specielt disse 2 ting ryger i kurven

Emil Martesen

7 uger siden

|

29/07/2024
Nyheder
Foto: Fleggaard via Epicent PR
Specielt disse 2 ting ryger i kurven.

Dagens topnyheder

Sommeren er over os og tusindvis af danskere drager sydpå, hvor et stop ved grænsehandlen næsten er obligatorisk.

Samtidig tager mange danskere også en endagstur til grænsen for at handle ind i løbet af ferietiden og hos Fleggaard oplever man, at en større prisbevidsthed resulterer i større grænseindkøb per tur.

Men det stopper ikke her.

Den seneste udvikling i grænsehandlen afslører også en interessant trend: prepping.

Hos grænsehandelsbutikker som Calle og Fleggaard har man bemærket en stigende efterspørgsel på varer, der normalt ikke er i fokus.

Det skriver VAFO.

Den øgede interesse for at opbygge et hjemmelager kommer efter myndighedernes anbefaling tidligere på sommeren.

Det er især to produkter, der ryger i kurven hos grænsehandlende danskere: konserves og langtidsholdbare fødevarer:

"Vi har set en markant stigning af flere produkter – især vand på flaske, men også andre langtidsholdbare varer har haft en større vækst end normalt", lyder det fra Lars Mose Iversen, der er direktør i Fleggaard.

Det er nemlig ikke kun de traditionelle varer som øl, slik og sodavand, der trækker kunder til grænsen.

Han lægger ikke skjul på, at det blandt andet er vand, yum-yum-nudler og andre langtidsholdbare varer, der ryger i kurven i forbindelse med Prepping, som det kaldes, der handler om at være forberedt på krisesituationer ved at have et lager af nødvendige varer.

Det er en trend, der tidligere primært har været populær i USA, men som nu har fået fodfæste i Danmark:

"Det er kommet op i Danmark med prepping. Og vi har mange varer under den fane, og i den forbindelse gør vi opmærksom på, at når man skal lave prepping, så er vi markant billigere ved grænsen end i Danmark. For nyligt lavede vi en stor prisnedsættelse på adskillige varer, og det omfatter også typiske prepping-varer, og det er blevet taget rigtig godt imod af kunderne", lyder det videre fra Torben Elmgaard.