Når danskerne skal handle, gør mange det hjemme foran computeren, viser nye tal fra EU-Kommissionen.
Således har fire ud af fem danskere handlet på nettet i 2015. Det får Danmark til at lande på en andenplads over de mest internet-shoppende befolkninger i EU, mens Storbritannien tager førstepladsen.
Placeringen i toppen skyldes blandt andet, at e-handel også er udbredt blandt de danske virksomheder, forklarer chefkonsulent hos Dansk Erhverv Marie Louise Thorstensen.
- Jeg synes, det er interessant at se, at danskerne bliver ved med at ligge i top. Det viser noget om, at vi er blevet rigtigt glade for at e-handle, og at vi har nogle dygtige netbutikker herhjemme, som har givet danskerne mod på at e-handle, siger hun.
Antallet af danskere, der handler på nettet, er steget støt de seneste ti år. For ti år siden var det således kun lidt under halvdelen af danskerne, der havde handlet på nettet.
Sidste år handlede danskerne for 90 milliarder kroner, og det er Dansk Erhvervs vurdering, at handlen vil sige til 100 milliarder kroner i år.
De fleste af købene på nettet foregår inden for landets grænser, mens omkring en fjerdedel af handlen går til hjemmesider i udlandet, fortæller Marie Louise Thorstensen.
- Vi har et højt dansk omkostningsniveau, hvilket gør det attraktivt at se ud over landets grænser. Og det er også klart, at der er nogle varer, som vi ikke kan købe i Danmark, hvilket også er en af grundene til, at vi handler i udlandet, siger hun.
Selv om Danmark kun bliver nummer to for den generelle internethandel, er danskerne i top, når det kommer til at købe rejser, oplevelser og billetter på nettet. Det gjorde 70 procent af danskerne i 2015, mens 67 procent købte varer på nettet, og 23 procent downloadede, streamede eller lignende på nettet.
Ifølge Dansk Erhvervs beregninger udgør internethandlen cirka en tiendedel af privatforbruget, når man ser bort fra boligudgifter.
/ritzau/